مجله طب سنگ

سنگ گارنت

سنگ گارنت، بررسی خواص سنگ گارنت و انواع مختلف آن

سنگ گارنت (به لاتین Garnet) یکی از سنگ‌های پرکاربرد در صنعت جواهرسازی است. این سنگ انرژی شور، خلاقیت و شادی را به همراه دارد. Garnet یک سنگ مسحورکننده است که به‌عنوان “آتش زنده” توصیف می‌شود. در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارد. با توجه به این‌که شناخت خواص سنگ‌ها، هنگام انتخاب از بین انواع مختلف سنگ‌ها بسیار کمک‌کننده است، بر آن شدیم تا در این مقاله به کانی‌شناسی سنگ گارنت و منشا آن بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این سنگ بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستید با طب سنگ در ادامه همراه باشید.

ویژگی های علمی سنگ گارنت چیست؟

گارنت یک ماده معدنی منفرد نیست بلکه گروهی از چندین ماده معدنی نزدیک به هم است. این مواد معدنی شامل یک ساختار بلوری مشترک یک ترکیب شیمیایی کلی X3Y2 (SiO4) 3 هستند. گارنت ها دارای انواع مختلفی هستند و رنگ‌های متنوعی دارند. معروف‌ترین رنگ گارنت، قرمز تیره است. معمولاً زمانی که اصطلاح گارنت به کار می‌رود منظور شکل قرمز تیره آن است اما رنگ‌های دیگری مانند سبز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، صورتی، بنفش، خاکستری و سیاه نیز یافت می‌شود. دارای سختی 6.5 تا 7.5 در مقیاس موس است. ازلحاظ کالیستوگرافی ایزومتریک اشکال ذوزنقه است.

برخلاف مواد معدنی‌ای مانند بریل یا کوراندوم که یک‌گونه واحد با انواع رنگی هستند که به‌وسیله عناصر کمیاب ایجاد می‌شوند، گارنت ها گونه‌های مختلفی دارند و هرگز به‌صورت خالص یافت نمی‌شوند. آن‌ها همیشه با سایر گونه‌های گارنت ترکیب می‌شوند.در واقع گارنت‌ها یک سری مواد حالت‌جامد یا مخلوط هستند. برخی از این مخلوط‌ها یا ترکیبات دارای ویژگی‌های متمایزی هستند و به‌خودی‌خود به‌عنوان انواع گارنت شناخته می‌شوند. آن چیزی که سبب به وجود آمدن همه گارنت‌ها می‌شود ساختار بلوری واحد و خصوصیات همانند است.

کشف گارنت برای اولین‌بار

برای اولین‌بار سنگ گارنت در ایتالیا کشف گردید. این سنگ آن‌چنان مستحکم است که یک گردنبند به دوران قبل از مسیح و 3000 سال قبل از آن که از سنگ گارنت ساخته شده است را بدون هیچ‌گونه آسیبی کشف کرده‌اند.

سنگ گارنت در سنگ‌های دگرگونی

اغلب گارنت‌ها در مرزهای صفحه همگرا شکل می‌گیرند و در آن‌ها شیل توسط دگرگونی منطقه‌ای عمل می‌کند. گرما و فشار دگرگونی، پیوندهای شیمیایی را می‌شکند و سبب می‌شود مواد معدنی برای بار دیگر به ساختارهایی تبدیل شوند که در فشار و دمای شدید بتوانند پایدار باشند. گارنت آلومینیوم، آلماندین به‌طورکلی در همین محیط به وجود می‌آیند. هم‌زمان با دگرگونی این سنگ‌ها، گارنت ها به‌صورت دانه‌های ریز شکل، درمی‌آیند و وقتی دگرگونی پیشرفت می‌کند به‌تدریج بزرگ می‌شوند. رشد آن‌ها، مواد سنگی اطراف را جابه‌جا و جایگزین می‌کند و شامل آن‌ها می‌شوند.

زمانی گارنت های کلسیم تشکیل می‌شوند که سنگ‌آهک آلیاژی در اثر تغییر شکل تماس در امتداد لبه‌های نفوذهای آذرین، تبدیل به سنگ مرمر شود. این سنگ‌ها آندرادیت، گروسولار و یوواروئیت نام دارند که نرم هستند و وزن مخصوص کم‌تری دارند.

پیدایش گارنت‌ها در سنگ‌های آذرین

غالبا به‌عنوان ماده معدنی جانبی در سنگ‌های آذرین، مانند گرانیت، گارنت‌ها به وجود می‌آیند. گارنت آلماندین در سنگ‌های آذرین به‌عنوان پیشخوان گرانیست مشاهده می‌شود. اسپارتین نیز به‌عنوان کریستال در پگماتیت های گرانیت آشکار می‌شود. پیروپ هم که یک گارنت قرمز است در حین فوران‌های آتش‌فشانی با منبع عمیق از گوشته پاره شده به سطح زمین آورده می‌شود. در جریان گدازه‌های بازالت، گارنت نیز به وجود می‌آید.

گارنت در سنگ‌های رسوبی و رسوبات

 معمولاً  گارنت‌ها شامل مواد معدنی بادوام هستند غالبا در خاک و رسوبات متشکل از سنگ‌های گارنت، فرسوده می‌شوند. این گارنت های آبرفتی غالبا مورد استخراج قرار می‌گیرند زیرا استخراج آن‌ها راحت است و با فراوری مکانیکی از رسوب خاک، بیرون می‌آیند.

سنگ گارنت، بررسی خواص سنگ گارنت و انواع مختلف آن

سنگ گارنت، بررسی خواص سنگ گارنت و انواع مختلف آن

انواع گارنت

درگذشته سنگ‌های گارنت را بر اساس ترکیبات شیمیایی دسته‌بندی می‌کردند که این روش امروزه نیز مرسوم است. گارنت‌هایی مانند پیروپ، آلماندین و اسپسارتین که فرمول شیمیایی آن‌ها حاوی آلومینیوم در موقعیت B است به‌عنوان “پیرالسپیت” شناخته می‌شوند. دیگر گارنت‌هایی مانند یوواروئیت، گروسولار و آندرادیت که حاوی کلسیم در موقعیت A هستند، به‌عنوان “اوگراندیت” شناخته می‌شوند.

آلماندین

آلماندین متداول‌ترین سنگ گران‌بها در خانواده گارنت است که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارد اما معمولاً مات است. مخلوط آلماندین-پیروپ دارای انواع سنگ‌های قرمز تیره‌رنگ است که به‌صورت عامیانه با گارنت مرتبط است.

آندرادیت

 آندرادیت جزء کمیاب‌ترین انواع گارنت است. این نوع سنگ گران‌بها، بالاترین میزان پراکندگی را در میان گارنت ها دارد.

گروسولار

 سنگ‌های گران‌بهای گروسولار برخلاف سایر گارنت ها، به‌ندرت رنگ قرمز یا تیره دارند. این سنگ‌ها شامل هر رنگی به‌جز آبی هستند.

هیدروگروسولار

 این نوع گارنت ها اصلاً شفاف نیستند. آن‌ها معمولاً رنگ سبز مایل به آبی دارند اما گاهی در رنگ‌های صورتی، سفید، خاکستری نیز مشاهده می‌شوند.

پیروپ

 گارنت پیروپ کروم قرمز است که با یاقوت سرخ به رقابت می‌پردازد.

اسپسارتین

 اسپسارتیت یا اسپسارتین از نمونه‌های کمیاب گارنت است و رنگ‌های متنوع نارنجی را شامل می‌شود.

یوواروئیت

 این سنگ کمیاب‌ترین سنگ در خانواده گارنت است که رنگ سبز تیره و غنی دارد و با زمرد در رقابت است.

رودولیت

 این سنگ ترکیبی از پیروپ و آلماندین است و رنگ بنفش دارد.

منبع گارنت

بسته به نوع سنگ گارنت، گارنت از نقاط جهان به دست می‌آید. اغلب سنگ‌های گارنت موجود دربازار امروز از هند، برزیل، سریلانکا و ایالات‌متحده آمریکا استخراج می‌شود.

تغییر رنگ گارنت

در دهه‌های اخیر نوعی از گارنت ها کشف‌شده‌اند که با قرارگیری در معرض نور مصنوعی به رنگ آبی درمی‌آیند. در اواخر دهه 1990، گارنت های آبی‌رنگی در ماداگاسکار کشف شدند که زیر نور رشته‌ای به حالت چشمک‌های بنفش قرمز هستند. سنگ‌ها تغییر رنگ از ترکیب پیروپ-اسپسارتیت به وجود می‌آیند. برخی از گارنت‌های تغییر رنگ قوی، از قرمز به قرمز مایل به ارغوانی را نشان می‌دهند. این‌گونه سنگ‌ها ترکیب آلماندین- پیروپ هستند. گلدمانیت، هنری ترمیریت، کیمزیت، ماژوریت، شورلومیت و یاماتوئیت گونه‌های دیگری از گارنت هستند که گوهر محسوب نمی‌شوند.

تأثیر انواع سنگ گارنت روی چاکراهای بدن

یوواروئیت: رنگ سبز تیره مؤثر در تقویت چاکراهای چهارم و سوم (قلب و ناف)

آندرادیت: شامل رنگ زرد-سبز، سبز، قهوه‌ای، سیاه مایل به خاکستری (این رنگ‌ها از ترکیبات Ti و Mn به دست می‌آیند. اگر مقدار هر دو عنصر کم باشد ممکن است کاملاً شبیه باشد.) مؤثر در تقویت چاکرای ریشه (اول) و ستاره زمین (کف پا)

آلماندین: قرمز عمیق، قرمز قهوه‌ای، سیاه قهوه‌ای و قرمز بنفش. مؤثر در تقویت چاکرای اول

اسپسارتین: رنگ‌های قرمز، نارنجی مایل به قرمز، نارنجی، قهوه‌ای زرد، قهوه‌ای مایل به قرمز و قهوه‌ای مایل به سیاه. مؤثر در تقویت در چاکرای اول، دوم و سوم (ریشه، طحال، اندام)

مالایا: سایه‌های مختلف نارنجی، قرمز نارنجی، هلویی و صورتی. مالایا با چاکرای ریشه مرتبط است. (البته رنگ‌های مختلف مالایا درباز کردن سایر چاکراها نیز تأثیرگذار خواهد بود.)

رودولیت: رنگ ارغوانی خاص. مؤثر در تقویت چارکرای ریشه (اول) و چاکرای قلب و تاج (چهارم و هفتم).

از خواص سنگ گارنت چه میدانید؟

سنگ گارنت را به‌خاطر رنگ خاص منحصربه‌فردش به‌عنوان سنگی که توانایی درمان امراضی مانند کم‌خونی دارد، یاد می‌کنند.

این سنگ می‌تواند ناراحتی‌های کلیوی و کبد را بهبود دهد و برای بیمارانی که امراض قلبی دارند توصیه می‌شود آن را در قالب گردنبند استفاده کنند. به جز این می‌توان گفت گارنت قرمز برای سردرد خوب است و در آن را کاهش می‌دهد. برای درمان ناتوانی‌های جنسی هم مفید است. اعتقاد بر این است که به‌همراه‌داشتن این سنگ برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی، کمک‌کننده است. اگر مشکلات تیروئید دارید یا طحالتان دچار مشکل شده است، می‌توانید از این سنگ برای بهبود عملکردشان، استفاده کنید.

موارد استفاده سنگ گارنت

گارنت یک سنگ گران‌بها است که محبوبیت زیادی دارد. سنگ‌های گران‌بهای گارنت مانند آلماندین و پیروپ قیمت مناسبی دارند و در ساخت انواع مختلفی از جواهرات مانند گردنبند، انگشتر، دستبند و گوشواره مورداستفاده قرار می‌گیرند. کابوچین‌های گرد گارنت نیز طرفدار زیادی دارد و در انگشترها و دستبندها از آن‌ها استفاده می‌شود. گوهر تغییر رنگ گارنت هم که اخیراً توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است اغلب در ساخت حلقه‌ها کاربرد دارد. انواع دیگر گارنت مثل اسپسارتین، گروسولار و ملانیت سیاه، به‌عنوان سنگ قیمتی استفاده می‌شوند. در ایالات‌متحده عمده‌ترین کاربردهای صنعتی گارنت در سال 2012 برش جت آب، مواد ساینده مواد منفجره، گرانول فیلتراسیون آب و پودرهای ساینده بود.

سنگ گارنت، بررسی خواص سنگ گارنت و انواع مختلف آن

سنگ گارنت، بررسی خواص سنگ گارنت و انواع مختلف آن

فواید سنگ گارنت

 با توجه انواع مختلفی که گارنت‌ها دارند دارای خواص مختلفی هستند. گارنت گروسولار برای تجارت و موفقیت در آن بسیار مناسب است. این گارنت به تقویت سلامتی جسم، رشد مثبت اقتصادی، خلاقیت و رشد احساسی کمک می‌کند. گارنت اسپسارتین نیز به خوش‌بینی، اطمینان، شهامت، افزایش فعالیت کمک می‌کند.

از خواص گارنت رودولیت، می‌توان به تسکین و بهبود احساسات، فراهم کردن زمینه ارتباطات با درون، هماهنگی با قلب و درمان مسائل جسمانی اشاره کرد. آلماندین نیز سبب رهایی از انرژی‌های منفی، نگرانی و ترس‌ها می‌شود. محافظت در مقابل انرژی‌های منفی، اعتمادبه‌نفس از فواید گارنت آندرادیت سیاه است.

سنگ گارنت برای متولدین چه ماهی است؟

سنگ گارنت اغلب برای متولدین ماه‌های فروردین، دی، شهریور، مرداد و تیر به‌عنوان سنگ ماه تولد در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند از آن استفاده کنند. اما نکته‌ای که در این میان باید مطرح کنیم این است که همهٔ افراد می‌توانند از این سنگ استفاده کنند اما قطعاً تأثیراتی که می‌بینند به‌اندازه افرادی که متولد این ماه هستند، نخواهد بود.

سنگ گارنت و افسانه‌ها

از زمان‌های بسیار دور، سنگ گارنت به‌عنوان یک سنگ ویژه مورداستفاده قرار می‌گرفت. گارنت غالباً سنگ سلامتی نامیده می‌شود زیرا اعتقاد بر این بود که فواید زیادی برای سلامتی به‌ویژه در تقویت خون فرد دارد. همچنین جنگجویان به هنگام نبرد تکه‌ای از این سنگ را در لباس خود پنهان می‌کردند تا از آسیب در امان بمانند. در بسیاری از فرهنگ‌ها سنگ گارنت به‌عنوان سنگ مقدس به شمار می‌رفت و از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار بود.

تفاوت یاقوت و گارنت

برخی از افراد به‌اشتباه سنگ گارنت و یاقوت را شبیه به هم می‌دانند؛ اما اگرچه یاقوت یا گارنت سنگ‌های قرمز زیبایی هستند، اما از یکدیگر متفاوت هستند. یاقوت سرخ یکی از سنگ‌های قیمتی محسوب می‌شود درحالی‌که گارنت‌ها در دسته سنگ‌های نیمه قیمتی قرار دارند. از طرف دیگر یاقوت سرخ‌تر، بسیار قرمز و درخشان‌تر از سنگ گارنت است.

در متون کهن فارسی گارنت را تحت عنوان نام بیجاده می‌شناسند

برای مثال نمونه‌ای از این کاربرد را می‌توان در اشعار فردوسی دید که می‌گوید:

  چو بینم رخ سیب بیجاده رنگ

شود آسمان هم چو پشت پلنگ

خاقانی می‌گوید:

کنون هست لختی چو روشن گلاب

به سرخی چو بیجاده در آفتاب

استفاده از انگشتر سنگ گارنت

به‌طورمعمول توصیه می‌شود که انگشتر گارنت در انگشت میانی استفاده شود.

سنگ گارنت برای چه کسانی مناسب است؟

اعتقاد عمومی بر این است که سنگ گران‌بها Garnet خوشبختی را برای افرادی که با لاتاری، بازار سهام، املاک و مستغلات، صادرات و واردات سروکار دارند به ارمغان می‌آورد.

راه های تشخیص گارنت اصل از غیر اصل را می‌دانید؟

برای آن که یک نمونه تقلبی از سنگ گارنت را به جای نوع اصلی آن به شما ندهند، درمرحله‌ی اول پیشنهاد ما به شما این است که به یک نفر متخصص در این زمینه مراجعه کنید. اگر موقع دریافت سنگ رسیده است و شما زمان کافی برای رفتن پیش چنین افرادی را ندارید، می‌توانید از یک سری روش‌های سریع و تقریبا کاربردی استفاده کنید. یکی از این روش‌ها این است که شما سنگ گارنت را بر روی شیشه بکشید. با سختی 6.5 تا 7 این سنگ، قاعدتا نباید آسیبی ببیند و در عوض شیشه را می‌خراشاند. دیگر روشی که به کار می‌آید این است که سنگ را به دقت نگاه کنید. یک سنگ گارنت اصل نباید دارای ترک در ساختارش باشد. همچنین باید شفاف باشد اما کمی کدر بودن آن به معنای غیر اصل بودن آن نیست.

گارنت‌های مصنوعی بادقت طراحی و در یک محیط آزمایشگاهی ایجاد می‌شوند. این تضمین می‌کند که کیفیت طبیعی و شیمیایی آنها باکیفیت اصلی مطابقت دارد. در نتیجه، این سنگ‌ها اغلب بیش از حد کامل هستند و شناسایی آنها را آسان می‌کند. اگرچه ممکن است بدون لک باشند، اما فاقد ویژگی‌هایی هستند که آنها را منحصربه‌فرد می‌کند. گارنت‌های مصنوعی با قرارگرفتن در معرض آب جوش ذوب می‌شوند یا رنگ آنها محو می‌شود. درحالی‌که وضعیت سنگ ارزش آن را تعیین می‌کند، فریب نخورید تا یک نمونه کامل بخرید. آنها اغلب مصنوعی هستند و ارزش کمتری دارند. سنگ‌های طبیعی دارای عیوب هستند. این یکی از عناصری است که آنها را بسیار منحصربه‌فرد و به‌راحتی شناسایی می‌کند.

برای پاک‌سازی سنگ گارنت این موارد را در نظر بگیرید

به دلیل سختی بالایی که این سنگ دارد، مراقبت از آن بسیار راحت است اما سعی کنید تا حد ممکن آن را از حرارت دورنگه دارید تا دچار تغییرات در ساختار و ویژگی‌هایش نشود. برای تمیزکردن آن می‌توانید از آب ولرم به صابون محلول در آن استفاده کنید و در نهایت با یک‌پارچه بدون پرز آن را تمیز کنید. از بخارشوی‌های التراسونیک به‌منظور تمیزکردن آن استفاده نکنید زیرا ممکن است سنگ شما آسیب ببیند و حتی بشکند.

شارژ گارنت با خوشید

خورشید عنصر موردعلاقة سنگ گارنت است. زمانی که این سنگ در معرض نور خوشید قرار گیرد، تمام انرژی‌های منفی که جذب کرده است را به‌راحتی تخلیه می‌کند و به رنگ قرمزی که از اول داشته است برمی‌گردد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هرچند وقت یک‌بار سنگ خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا شارژ شود.

مضرات گارنت چیست؟

از زمان‌های دور این سنگ به دلیل رنگ بسیار زیبایی که دارد، مورداستفاده افراد مختلف در جایگاه‌های اجتماعی بسیار بالا، قرار گرفته است.

با وجود آن که سنگ‌های طبیعی خاصیت‌های فراوانی دارند، اما گاهی اوقات مضراتی هم به صاحب خود می‌رسانند. خوشبختانه گارنت از این قاعده مستثنی است و تا کنون هیچ‌گونه ضرری برای آن شناخته نشده است.

خلاصه

سنگ گارنت (به لاتین Garnet) یکی از سنگ‌های پرکاربرد در صنعت جواهرسازی است. گارنت‌ها دارای انواع مختلفی هستند و رنگ‌های متنوعی دارند. معروف‌ترین رنگ گارنت، قرمز تیره است. معمولاً زمانی که اصطلاح گارنت به کار می‌رود منظور شکل قرمز تیره آن است اما رنگ‌های دیگری مانند سبز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، صورتی، بنفش، خاکستری و سیاه نیز یافت می‌شود. سنگ‌های گران‌بهای گارنت مانند آلماندین و پیروپ قیمت مناسبی دارند و در ساخت انواع مختلفی از جواهرات مانند گردنبند، انگشتر، دستبند و گوشواره مورداستفاده قرار می‌گیرند. کابوچین‌های گرد گارنت نیز طرفدار زیادی دارد و در انگشترها و دستبندها از آن‌ها استفاده می‌شود. گارنت‌ها با توجه انواع مختلفی که دارند دارای خواص مختلفی هستند. گارنت گروسولار برای تجارت و موفقیت در آن بسیار مناسب است. این گارنت به تقویت سلامتی جسم، رشد مثبت اقتصادی، خلاقیت و رشد احساسی کمک می‌کند. گارنت اسپسارتین نیز به خوش‌بینی، اطمینان، شهامت، افزایش فعالیت کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *