مجله طب سنگ

سنگ مون استون

سنگ مون استون

سنگ مون استون در میان زیباترین سنگ‌های قیمتی جهان قرار گرفته است. این سنگ قرن‌هاست که قلب دوستداران جواهرات را تسخیر کرده است. ظاهر ملایم سنگ با حضور نور دیدنی است. مون استون یک سیلیکات آلومینیوم پتاسیم سدیم ((Na,K)AlSi3O8) از گروه فلدسپات است که شیلر مرواریدی را نشان می‌دهد. نام جایگزین هکاتولیت است درخشش و رنگ ملایم آن بسیار جذاب است. مون استون که به‌عنوان منظره‌ای پوشیده از ابرهای نورانی یا سیروسی که از جلوی ماه عبور می‌کنند دیده می‌شود، علاقه‌مندان به جواهر فرهنگ‌های مختلف را با نمای ماورایی خود مسحور می‌کند.

در این مطلب به‌صورت جزئی سنگ مون استون را بررسی خواهیم کرد.

معنای سنگ مون استون

واقعاً معنای مون استون چیست؟ آیا واقعاً به این معنی است که از ماه آمده است؟ معنی کلمه مون استون یک کلمه ی انگلیسی به‌صورت”moon stone” است که به معنی مون استون است. علت نام‌گذاری آن می‌تواند به این دلیل باشد که در هنگام درخشش رنگی مابین سفید و آبی از خود نشان می‌دهد که خیلی شبیه به درخشش ماه است.

اگر علمی‌تر بررسی کنیم، نام آن از یک جلوه ی بصری تحت عنوان شین یا شیلر (آدولارسانس)، ناشی از پراش نور در یک‌ریز ساختار متشکل از لایه‌های جداکننده منظم (لاملا) فلدسپات‌های قلیایی مختلف (اورتوکلاز و پلاژیوکلاز غنی از سدیم) گرفته شده است. به عبارتی دیگر این پدیده است که چنین درخششی را به آن داده و باعث شده است آن را تحت این نام بشناسند.

تاریخچه‌ی سنگ مون استون

مون استون هزاران سال است که در جواهرات از جمله تمدن‌های باستانی استفاده شده است. رومی‌ها مون استون را تحسین می‌کردند، زیرا آنها معتقد بودند که از پرتوهای جامد ماه‌گرفته شده است. رومی‌ها و یونانیان هر دو مون استون را با خدایان قمری خود مرتبط می‌کردند. در تاریخ جدیدتر، مون استون در دوره هنر نو محبوب شد. زرگر فرانسوی رنه لالیک و بسیاری دیگر با استفاده از این سنگ مقدار زیادی جواهرات خلق کردند. این سنگ به‌ویژه در ماه کامل بسیار ارزشمند بود. تصور می‌شود که مون استون برای پوشاننده‌اش خوشبختی و احساس عشق و محبت به ارمغان می‌آورد.

باستانی‌ها معتقد بودند که اگر زمانی که ماه کامل است، مون استون را در دهان خود بگذارد، می‌تواند آینده خود را بخواند. این به کشش گرانشی ماه و توانایی آن در جذب انرژی از سنگ نسبت‌داده‌شده است.

تاریخچه‌ی سنگ مون استون
تاریخچه‌ی سنگ مون استون

موارد استفاده از مون استون

از زمان‌های قدیم، مون استون برای ساخت گردنبندهای زیبا، دستبندها و دیگر جواهرات زینتی استفاده می‌شده است. بیشتر سنگ‌های ماه به شکل‌های کابوشن بریده می‌شوند. کابوشن‌های گنبدی، آدولارسانس و مات بودن سنگ را برجسته می‌کنند. در سال‌های اخیر، طراحان بیشتری با اشکال وجوهی آزمایش می‌کنند که نتایج خوبی از انواع شفاف‌تر سنگ به دست می‌آید.

ازآنجایی‌که مون استون یک سنگ مات نرم‌تر است، می‌توان آن را به اشکال منحصربه‌فردی تراشید. یکی از رایج‌ترین شکل‌ها، مردی در صورت ماه است. این چهره از زمان‌های قدیم در جواهرات گنجانده شده است.

حکاکی یک مون استون به مهارت و تخصص نیاز دارد تا سنگ را در امتداد یکی از صفحات آن خرد نکند. ازآنجایی‌که مون استون مستعد خرد شدن است، تراش‌دهنده‌های جواهر باید مراقب باشند که طرح‌هایشان چقدر پیچیده و شکننده می‌شود. اگر حلقه مون استون را انتخاب می‌کنید که اغلب از آن استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که سنگ به‌اندازه کافی محافظت می‌شود.

محدوده‌ی رنگ سنگ ماه

مون استون بخشی از خانواده معدنی فلدسپات‌ها است. این سنگ دارای ساختار شیمیایی است که می‌توان آن را به شکل بی‌رنگ و همچنین هلویی، صورتی، سبز، خاکستری، زرد، قهوه‌ای و آبی یافت. بازی نوری که در مون استون دیده می‌شود، آدولارسنس نامیده می‌شود و وضوح آن از شفاف تا مات متغیر است. این تغییرات رنگی باعث می‌شود آن را زیباتر کند و محبوبیت آن را در بین افراد بیشتر می‌کند.

بلورهای سنگ مون استون

مون استون با بلورهای سفیدرنگ خود و وجود پدیده ی آدولارسانس به حدی زیبا هستند که هر فردی مسحور آن می‌شود. این سنگ دارای بلورهای سفیدی است که ساختار مونوکلینیک داشته و در راستای صفحات داخلی‌اش می‌تواند دچار شکستگی شود. هر شخص تراشکاری می‌داند که برای عدم آسیب‌دیدن مون استون و خرد نشدن آن لازم است از واردکردن ضربه در راستای صفحات آن جلوگیری کند.

بلورهای سنگ مون استون
بلورهای سنگ مون استون

نحوه‌ی تشکیل و پیدایش

متداول‌ترین مون استون از سنگ معدنی فلدسپات ارتوکلاز آدولاریا است که به دلیل یک موقعیت معدن اولیه در نزدیکی کوه آدولار در سوئیس که اکنون شهر سنت گوتارد است، نام‌گذاری شده است. محلول جامد اولیگوکلاز فلدسپات پلاژیوکلاز و اورتوکلاس فلدسپات پتاسیم نیز نمونه‌های مون استون تولید می‌کند.

 شکل‌گیری آن به‌صورت ترکیب‌شدن نامنظم و درهم‌ریخته ی آلبیت و ارتوکلاز است. در صورت ادغام این دودسته از کانی‌ها با هم دیگر و ایجاد شکل سوم، در یک حالت توده مانند شروع به کاهش دما و سردشدن می‌کنند و لایه‌های متناوبی را تشکیل می‌دهند. این ساختار جدید به‌صورت بسیار متفاوت از دو کانی تشکیل‌دهنده‌ی اولیه آن است و خصوصیات فیزیکی متفاوتی را هم از خود نشان می‌دهد.

روش استفاده از مون استون

همان‌طور که قبلاً هم مطرح کردیم، مون استون به دلیل ساختار ورقه‌ای که دارد، در اثر اعمال ضربات شدید، می‌شکند. به همین دلیل برای استفاده در حلقه‌ها مناسب نیست. اگر قصد استفاده از این سنگ را در انگشتر دارید، باید خیلی مراقب آن باشید.

استفاده از آن در ساختار گردنبندها و گوشواره‌ها بسیار رایج‌تر است. علاوه‌برآن در حال حاضر تراشکاری آن در حال افزایش است و سعی می‌کنند تعداد کاربردهای آن را افزایش دهند.

مبدأ و مناطق تولید سنگ ماه

رسوبات مون استون در ارمنستان (عمدتاً از دریاچه سوان)، استرالیا، آلپ اتریش، مکزیک، ماداگاسکار، میانمار، نروژ، لهستان، هند، سریلانکا و ایالات متحده رخ می‌دهد. در فرهنگ عامه، سنگ ماه، سنگ قیمتی ایالت فلوریدا است. در سال 1970 برای بزرگداشت فرود بر ماه که از مرکز فضایی کندی بلند شد، به این عنوان تعیین شد. باوجوداینکه سنگ قیمتی ایالت فلوریدا است، به طور طبیعی در این ایالت وجود ندارد.

باارزش‌ترین مون استون از سریلانکا و هند است. سنگ‌های ماه آبی به دلیل کمیاب‌بودنشان بسیار ارزشمند هستند. چنین سنگ‌هایی را فقط در سریلانکا می‌توان یافت. هند به دلیل تولید سنگ‌های ماه رنگین‌کمان مشهور است. جالب‌ترین معادن مون استون از نظر تاریخی در کوه‌های آدولا سوئیس یافت می‌شود. سایر معادن در سراسر جهان را می‌توان دریافت.

مبدأ و مناطق تولید سنگ ماه
مبدأ و مناطق تولید سنگ ماه

خواص فیزیکی مون استون

این سنگ دارای فرمول شیمیایی متفاوتی است. اما رایج‌ترین ترکیب آن KalSi3O8 است که رنگ خاکه‌ی آن از بدون رنگ تا سفید تغییر می‌کند. از لحاظ کلیواژ یا رخ، از نوع کامل است و جلایی که برای آن در نظر گرفته‌اند، بین شیشه‌ای تا مرواریدی تغییر می‌کند. از لحاظ سختی در مقیاس موس دارای سختی بین 6 تا 6.5 است و سیستم کریستالی آن از نوع مونوکلینیک است.

فواید درمانی سنگ مون استون

سنگ ماه، جواهری برای شهود، تعادل و آرزوها، به هدایت جنبه‌های زنانه فرد کمک می‌کند. این می‌تواند به تشخیص آنچه که در زندگی صرفاً موردنیاز است از آنچه که می‌خواهد کمک کند. همان‌طور که مون استون خود را به طور منظم می‌پوشید، متوجه انرژی‌های منفی می‌شوید که در طرح بزرگ وجود شما نقش دارند و در نهایت یاد می‌گیرید که خودتان را درمان کنید. اگر گوهر شفاف‌تر باشد، درخشش رنگارنگ‌تری را میزبانی می‌کند و قدرت درمانی قوی‌تری دارد.

به‌عنوان سنگ محافظ برای مسافرت در شب، سفر در دریا، زایمان و بارداری استفاده می‌شده است و برخی معتقدند که می‌تواند مشکلات قاعدگی را تسکین دهد، از احتباس آب جلوگیری کند، دستگاه گوارش را تمیز کند و چاقی را کاهش دهد.

ازآنجایی‌که مون استون توسط پرتوهای قوی طلایی، آبی و بنفش احاطه شده است، همیشه باانرژی سفید درخشان در آغوش می‌گیرد که آن را به یک جواهر محافظ تبدیل می‌کند. برخی از خواص سنگ مون استون به‌صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • شهود را تقویت می‌کند
  • باعث می‌شود که پوشنده تغییرات را بیشتر بپذیرد
  • ترس مرتبط با تغییر را کاهش می‌دهد
  • احساسات را متعادل می‌کند
  • خلق‌وخوی آرام را ترویج می‌کند
  • صلح، هماهنگی و تعادل را تشویق می‌کند
  • اعتمادبه‌نفس را بهبود می‌بخشد
  • به شخص کمک می‌کند تا پرشورتر شود

تأثیر مون استون بر چاکراهای بدن

چاکرادرمانی یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که در حال حاضر هر روز بیشتر از گذشته محبوب می‌شود. استفاده از سنگ‌های مختلف می‌تواند اثرات مختلفی بر چاکراها داشته باشد. در مورد مون استون اعتقاد بر این است که با چاکرای چشم سوم یا همان چاکرای ششم در ارتباط است و بر روی تاج هم اثر می‌گذارد.

علاوه‌برآن مون استون رنگین‌کمانی این قابلیت را دارد که بر روی همه‌ی چاکراهای بدن اثر بگذارد و باعث تنظیم آن‌ها شود. مون استون جواهری است که با سومین سالگرد ازدواج زوج‌ها مرتبط است و تمام نسخه‌های رنگی مون استون دارای رنگ آبی مایل به زیرین هستند که به آن درخشندگی چشمگیری می‌بخشد.

یکی از جالب‌ترین حقایق مون استون این است که آنها مانند سایر سنگ‌های قیمتی دارای ویژگی‌های شفابخش هستند. این ویژگی‌ها به دلیل فرکانس ارتعاشی منحصربه‌فردی است که هر گوهر به دلیل فرایند شکل‌گیری دارد. همین ویژگی‌ها، مون استون را به یک انتخاب محبوب در کاربردهای فنگ شویی تبدیل می‌کند و بسیاری از طرف‌داران این سنگ را نزدیک تخت یا زیر تشک قرار می‌دهند.

مون استون در طب آیورودا و سایر روش‌های درمانی کریستال استفاده می‌شود. طب آیورودا عمدتاً در هند انجام می‌شود، با بسیاری از پزشکان در ایالات متحده نیز این قدیمی‌ترین شکل پزشکی در جهان است.

تأثیر مون استون بر چاکراهای بدن
تأثیر مون استون بر چاکراهای بدن

جایگاه سنگ مون استون در متون کهن ایرانی

در متون کهن ایرانی و اشعار برخی از بزرگ‌ترین شاعران ایران، نمونه‌هایی از استفاده از سنگ‌ها در اشعار دیده شده است. مون استون در شعر فارسی تحت عنوان مهور نام‌برده‌شده است.

روش پاک‌سازی سنگ ماه

همه‌ی سنگ‌ها نیاز دارند که هرچند وقت یک‌بار تمیز شوند. این تمیز شدن هم از لحاظ ظاهری است و هم از لحاظ داخلی. در صورت استفاده از سنگ‌ها سعی کنید از پاشیدن عطر بر روی سطح سنگ خودداری کنید و تاحدامکان در مراحل پایانی آماده‌شدن برای یک قرار، آن را استفاده کنید. سعی کنید زیاد از این سنگ استفاده نکنید زیرا ساختاری شکننده دارد و نیاز به مراقبت‌های زیاد دارد.

آن را با دیگر جواهرات خود به‌صورت اشتراکی قرار ندهید و در یک‌پارچه‌ی نرم در یک بخش به‌صورت جداگانه از آن نگهداری کنید. شما می‌توانید آن را در ماه سه بار شست‌وشو دهید و برای این کار کافی است کمی آب ولرم و صابون را به کار ببرید و با یک‌پارچه‌ی نرم آن را تمیز و خشک کنید. سعی کنید از پارچه‌های بدون پرز برای خشک‌کردن آن استفاده کنید.

شارژ سنگ مون استون

انرژی‌های منفی می‌توانند قلب سنگ شما را پرکرده و احساس کنید که دیگر مانند قبل آن اثرگذاری را ندارند.

می‌توانید برای آن که سنگ شما مانند روز اول قوی و شارژ زیادی داشته باشد، آن را می‌توانید شارژ کنید. برای شارژ کردن اکثر سنگ‌ها لازم نیست کار خاصی را انجام دهید. بیشتر آن‌ها تنها با قرارگرفتن در برابر نور خورشید و یا نور ماه، مجدد شارژ می‌شوند.

در مورد سنگ مون استون هم همین قضیه برقرار است. شما می‌توانید برای شارژ کردن آن به مدت 2 ساعت سنگ را در برابر نور آفتاب قرار دهید و سپس مطمئن باشید که مانند روز اول می‌تواند شارژ شود و شاهد اثرات آن بر روی سلامتی فیزیکی و ذهنی خود باشید.

شارژ سنگ مون استون
شارژ سنگ مون استون

مون استون برای چه ماه تولدی است؟

با وجود توانایی‌ها و خصوصیاتی که برای یک سنگ وجود دارد، تنها زمانی می‌توانند نهایت اثربخشی را داشته باشند که برای متولدین ماه‌های مخصوص به خود به کار بروند. زمانی که یک سنگ برای متولدین ماه‌های خاصی از سال به کار می‌رود. می‌تواند تمام آنچه که در مورد خواص آن مطرح می‌شود را در فرد اجرا کند.

در مورد سنگ مون استون باید بگوییم که برای متولدین چندین ماه از سال استفاده می‌شود. ماه‌های خرداد، تیر، مهر، آبان و اسفند، مون استون را به‌عنوان مون استون تولد خود دارند. اگر متولد یکی از این ماه‌های زیبا هستید، با خیال راحت از این سنگ‌ها استفاده کنید و تنها منتظر خواص بی‌نظیر آنها باشید.

تشخیص اصل بودن سنگ ماه

بیشتر اوقات مون استون را با لابرادوریت اشتباه می‌گیرند. علاوه‌برآن شباهت‌های زیادی به سنگ آمیتیست و اسپینل‌های مصنوعی دارد. اوپالیت دیگر نمونه‌ای است که ممکن است به‌جای مون استون به شما داده شود.

برای آن که بتوانید اوپالیت را از مون استون تشخیص دهید، یک راه این است که سنگ را بررسی کنید. اگر ساختار سنگ دارای حباب‌های داخلی بود، نشان‌دهنده‌ی آن است که سنگ اوپالیت است نه مون استون.

سنگ مون استون رنگین‌کمانی از نظر فنی لابرادوریت شفاف است. این یکی از خویشاوندان نزدیک مون استون سفید، یک کانی فلدسپات با درخشندگی است که در رنگ‌های رنگین‌کمانی متنوعی نمایش داده می‌شود. جواهرات مون استون اغلب با سنگ مون رنگین‌کمانی ساخته می‌شوند، اگرچه به‌ندرت به آن اشاره می‌شود. رنگ‌های سفید و آبی سنگ ممکن است در انواع سنگ‌های ماه سفید بارزتر باشد، اما رنگ آن به‌اندازه‌ای متفاوت نیست که بیشتر متوجه شوند.

مضرات مون استون

 برخی سنگ‌ها با وجود فوایدی که دارند، گاهی مضراتی را هم از خود نشان داده‌اند که باعث می‌شود یک سنگ به‌طورکلی از بین سنگ‌های مفید کنار گذاشته شود. این مضرات می‌تواند آن‌چنان شدید باشد که حتی دست زدن به سنگ هم پرخطر باشد. در مورد سنگ‌هایی با خاصیت رادیواکتیویته این‌چنین قضیه‌ای ممکن است رخ دهد.

درمورد مون استون طبق تحقیقاتی که انجام گردیده، تاکنون هیچ‌گونه مضراتی برای آن شناسایی نشده است و متولدین ماه‌های مختلف می‌توانند سنگ خود را با اطمینان خاطر استفاده کند. به‌این‌ترتیب شما حتی کوچک‌ترین مشکلی را هم بابت استفاده از آن نخواهید داشت.

مضرات مون استون
مضرات مون استون

 

یک نظر در “سنگ مون استون

  1. A گفت:

    مرسی عالی و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *