مجله طب سنگ

سنگ رز کوارتز

سنگ رز کوارتز خواص و کاربردهای سنگ شگفت‌انگیز رز کوارتز

گردآوری سنگ و استفاده از آن‌ها در زیورآلات به زمان انسان ماقبل تاریخ برمی‌گردد. البته استفاده نخستین بشر از سنگ‌ها به‌عنوان صلاح بوده است. اما بعد از گذشت سال‌ها و توجه انسان به مفاهیم زیبایی سنگ‌ها به یکی از عناصر مهم تزئیناتی تبدیل شدند. یکی از سنگ‌های بسیار زیبا با خواص شگفت‌انگیز، رز کوارتز است. نام لاتین آن Rose Quartz  است و در سراسر دنیا و به‌ویژه در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. در این مقاله طب سنگ به معرفی خواص و کاربردهای سنگ رز کوارتز می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

سنگ رز کوارتز

کوارتز صورتی با ترکیب شیمیایی SiO2 از گروه کانی‌ها و از نوع ماده معدنی کوارتز است. این گوهر، ابتدا در برزیل یافت شد و در رنگ‌های صورتی بسیار روشن تا صورتی تیره متوسط تولید می‌شود. ازنظر کالیستوگرافی شش‌ضلعی و به شکل منشوری، بی پیرامیدال، پسودوکوبیک است. این سنگ دارای ضریب شکست: 1.544 تا 1.553، وزن مخصوص: 2.66 سختی: 7 است.

در ارتباط با بحث شکستگی حالت صدفی، تراشه‌ای و ناهمواری دارد و دانه‌بندی شده درمجموع است. پراکندگی آن 0.013 است. لومینسانس رز کوارتز بی‌اثر تا ضعیف است، رنگ بنفش کامل دارد و فقط اشعه ایکس درخشش کم‌رنگ آبی ایجاد می‌کند. نوع لومینسانس، رنگ‌های فلورسنت، اشعه ماورا بنفش، اشعه ایکس است. فرآیندهای درمان آن نیز مربوط به تابش، تغییر رنگ، وضوح ظاهری یا بهبود دوام گوهر است.رز کوارتز در دسته‌ی سنگ های نیمه قیمتی قرار می‌گیرد.

تاریخچه و معنای سنگ رز کوارتز

دارای یک رنگ صورتی کم حال است که همین رنگ صورتی باعث آن است که آن را به‌مانند یک گل رز با رنگ صورتی، تشبیه کنند. این سنگ از دیرباز موردتوجه قرار گرفته است و از دوران باستان به‌عنوان سنگ عشق و محبت از آن یاد می‌کنند. این سنگ اولین‌بار در برزیل کشف گردید و منشأ تشکیل آن پگماتیت است

بلورهای رز کوارتز

این دسته از کوارتزها در حین تشکیل دارای مرز مشخصی نیستند و مرزهای آنها درهم‌تنیده می‌شود. همین امر سبب آن است که این نوع کوارتز ساختار بلوری نداشته باشد و زمانی که به افرادی که با آن آشنا نیستند نشان دهید، ادعا می‌کنند که این کوارتز غیرطبیعی است. این در حالی است که نه‌تنها طبیعی بوده بلکه یک نوع خاص از این سنگ تحت نام رز کوارتز است.

محدوده رنگ سنگ رز کوارتز

رنگ رزکوارتز از صورتی خیلی روشن نزدیک به بی‌رنگ تا صورتی مات در تغییر است. رنگ‌های جذاب این سنگ بیشتر در اندازه‌های بزرگ‌تر وجود دارند و نمونه‌های کوچک آن بارنگ خوب کمیاب است. اجزای معدنی به این سنگ صورتی یک حالت شفاف ابری مانند می‌دهند.

در ادبیات کانی‌شناسی سال‌های بسیار زیادی است که رنگ صورتی رز کوارتز به تیتانیوم، منگنز و آهن نسبت داده‌شده است. در اواخر دهه 1990، تحقیقات جالبی در مورد رنگ رزکوارتز انجام شد. در این تحقیق با جمع‌آوری رزکوارتزهای زیادی از سراسر جهان آن را به‌آرامی در اسید هیدروفلوئوریک تا 100 درجه سانتی‌گراد حل کردند. این تیمار برای حل دی‌اکسید سیلیسیم کوارتز و هر ماده محلول در این دما بود. نمونه موردنظر گره‌ای از الیاف صورتی بسیار نازک پس از تیمار اسید باقی ماند. الیاف حاصل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی، طیف‌سنجی مادون‌قرمز، طیف‌سنجی رامان، طیف‌سنجی جذب نوری و پراش اشعه ایکس موردبررسی قرار گرفت. پس از بررسی تشخیص داده شد که الیاف صورتی یک بوروسیلیکات با خواصی شبیه به عناصر دومورتیریت است. بنابراین محققان اعتقاددارند رنگ صورتی رزکوارتز ناشی از این الیاف صورتی است که دومورتیریت نام دارد.

دو نوع متفاوت: سنگ رز کوارتز یا کواترز صورتی | نحوه‌ی تشکیل

همان‌طور که اشاره شد کوارتز گل رز به رنگ صورتی روشن تا حالت صورتی متوسط است. به عبارتی دیگر این ماده رنگ خود را از اجزاء رشته‌ای ماده معدنی مشابه دومورتیریت دریافت می‌کند. محققان نوع دیگری از کوارتز صورتی را کشف کرده‌اند که به شکلی متفاوت رنگ خود را دریافت می‌کند. درواقع در نوع جدید، تابش طبیعی باعث ایجاد مراکز رنگی بر پایه آلومینیوم (Al) یا فسفر (P) جایگزین سیلیکون(SI) در شبکه‌اتم کوارتز می‌شود.

اگرچه این کوارتز نیز “رز کوارتز” نام‌گذاری می‌شود اما برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که “کوارتز صورتی” نامیده شود تا از رزکوارتز متداول‌تر قابل‌تشخیص باشد.  دو سنگ نامبرده ازنظر فیزیکی و نوری متفاوت هستند. کوارتز صورتی در شکل‌های منظم، متفاوت و با ظاهری خوب‌شکل می‌گیرد در حالی که رز کوارتز در اشکال بلوری آندرال یا نامنظم، درون کریستال با ظاهری کم‌تر مشخص، رخ می‌دهد. همچنین کوارتز صورتی ممکن است شفافیت بیشتری داشته باشد که برای استفاده در جواهرات بسیار مناسب است. علاوه بر این کوارتز صورتی نسبت به نورماورابنفش حساسیت زیادی دارد به‌طوری‌که اگر در معرض نور ماورا بنفش قرار بگیرد می‌تواند به‌سرعت رنگ خود را از دست بدهد. تابش می‌تواند رنگ را بازگرداند. در مقابل، رز کوارتز متداول این حساسیت را ندارد.

مبدأ و مناطق تولید رز کوارتز

در بسیاری از کانسارهای جهان رزکوارتز به‌صورت فراوان یافت می‌شود. امروزه بیشتر رزکوارتزها در برزیل، هند، آفریقای جنوبی و ماداگاسکار تولید می‌شود. نامیبیا، موزامبیک و سریلانکا از دیگر منابع تولیدکننده هستند. یک‌بار نیز، در ایالات‌متحده، یک کانسار در حوالی کاستر، داکوتای جنوبی مقدار بسیار زیادی رزکوارتز تولید کرد.

سنگ رز کوارتز خواص و کاربردهای سنگ شگفت‌انگیز رز کوارتز

خواص سنگ رز کواترز

سنگ رزکوارتز دارای ارتعاشاتی است که سبب جذب عشق می‌شود. درواقع رز کوارتز چاکرای قلب را به روی همه انواع عشق، عشق به خود، عشق به خانواده، عشق به دوستان و عشق‌های رمانتیک باز می‌کند. کمک می‌کند با ترمیم قلب و تمرین بخشش بتوانید بی‌قیدوشرط عشق بورزید. انسداد قلب ناشی از درد را رفع می‌کند. این کریستال یک ابزار مناسب برای زدودن انرژی بد، پاک شدن از آن و جذب انرژی خوب است. از دیگر مزایای رزکوارتز می‌توان به کاهش استرس و اضطراب، تسامح و عطوفت، بخشش دیگران، دفع حسادت و ناامنی اشاره کرد.

ازنظر جسمی نیز رز کوارتز دارای خواص فراوان است. برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سردرد، مشکلات معده و بیماری‌های ناشی از استرس مفید است. همچنین درمان گردش خون، دردهای قاعدگی، ترومبوز، حملات قلبی و رفع هرگونه مشکل پوستی مانند آکنه، زخم و چین‌وچروک را از خواص رزکوارتز به شمار آورده‌اند. یکی دیگر از موارد استفاده رز کوارتز استفاده از این سنگ برای دوران بارداری است. می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را افزایش دهد، درد زایمان را تسکین کند، شیر مادر را افزایش دهد و از افسردگی بعد از زایمان پیشگیری کند.

کریستال‌های شگفت‌انگیز رزکوارتز اثر بسیار زیادی بر گرداب‌های انرژی ناشی از آب زیرزمینی دارد و می‌تواند فشار الکترومغناطیسی را کاهش دهد. بنابراین نگهداری آن در کنار مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون مفید است.

تأثیر سنگ رز کوارتز روی چاکراهای بدن

بارنگ صورتی خود، رزکوارتز بیشترین تأثیر را روی چاکرای قلب دارد و با آن پیوند خورده است. وقتی به دلایلی چاکرای قلب مسدود شده باشد، رزکوارتز می‌تواند آن را از حالت انسداد خارج سازد و یا مرتب کند. این سبب می‌شود قلب فرد برای روابط و دوستی‌های جدید باز شود و گذشته را رها کند.

 نماد عشق: رز کوارتز

در ادبیات کهن رز کوارتز نماد عشق به خود، خانواده، عشق افلاطونی و اساطیری است. به همین خاطر این سنگ در اغلب موارد به‌عنوان هدیه‌ای برای نشان دادن عشق بیکران به دیگران به شمار می‌رود.

رنگ سال 2016: رزکوارتز 

شرکت پنتون به‌عنوان تعیین‌کننده رنگ سال شهرت دارد. در سال 2016 این شرکت رنگ رزکوارتز را که از سنگ رزکوارتز الهام گرفته‌شده بود، به‌عنوان رنگ سال انتخاب کرد. کدهای فنی رنگ رزکوارتز در زیر آورده شده است:

ROSE QUARTZ

HTML: #F7CAC9

RGB: 247, 202, 201

CMYK: 0, 24, 15, 0

PANTONE: 13-1520TCX

سنگ رزکوارتز

در ادبیات اسطوره‌ای از رز کوارتز نام برده‌اند.

نام رزکوارتز در افسانه‌های قدیمی بسیار آورده شده است. در یکی از افسانه‌های یونانی چنین روایت می‌شود که در جنگ آرس، خدای جنگ با آدونیس، آفرودیت الهه عشق به کمک آدونیس می‌رود. پس‌ازآن که آدونیس در این جنگ زخمی می‌شود از ریختن خون او سنگ‌های سفید کوراتز به رنگ صورتی تبدیل می‌شوند.

گم‌شدن سنگ رزکوارتز

برخی معتقدند که سنگ رزکوارتز گمشده به این معنی است که شما دیگر به انرژی آن سنگ احتیاج ندارید و به شخص یا مکان دیگری رسیده است که بیشتر به آن احتیاج دارد. تعبیر دیگر هم این است که انرژی سنگ رزکوارتز با ارتعاشات شخصی شما سازگار نبود.

مراقبت، پاکسازی و شارژ سنگ رزکوارتز

ازآنجاکه رزکوارتز یک سنگ شفابخش بسیار قوی است باید ماهانه دو بار با آب ولرم تمیز شود. پس‌ازآن رز کوارتز را می‌توان برای چند ساعت با بلورهای آمتیست شارژ کرد.

چرا رزکوارتز بسیار قدرتمند است؟ فواید آن چیست؟

ازنظر فیزیولوژی، سنگ کوارتز گل رز یک سنگ درمانی قدرتمند محسوب می‌شود که می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد، اتصال نورون را تقویت کند و حتی بهبودی را تسریع کند.به طور کلی رزکوارتز سنگی است که اختلالات روانی مانند پارانویا، رقابت طلبی، حسد، ترس، عصبانیت، کینه و … را بهبود می‌بخشد و اعتماد و اطمینان را جایگزین آن‌ها می‌کند.

تشخیص سنگ رز کوارتز اصل به چه روشی انجام می‌گیرد؟

رز کوارتز به فراوانی یافت می‌شود و به این دلیل توجه کمتری به مصنوعات آن می‌کنند. چرا که یکی از دلایلی که سبب ساخت نوع مصنوعی و تقلبی یک سنگ می‌گردد، کمیاب بودن و یا گران‌قیمت بودن آن است. حال‌آنکه سنگ رز کوارتز به فراوانی وجود دارد و مصنوعات کمتری از آن به بازار وارد می‌شود اما به‌طورکلی اگر قصد شناسایی نوع اصل از غیر اصل آن را دارید باید دقت کنید که این سنگ در اثر حرارت در دماهای بالای 500 درجه رنگش را از دست می‌دهد و به‌اصطلاح دچار رنگ‌پریدگی می‌شود اما در ادامه و بعد از حذف حرارت کم‌کم رنگ طبیعی خود را به دست می‌آورد؛ بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید به کمک این روش نوع تقلبی را از اصلی تشخیص دهید.

 برای متولدین چه ماهی سنگ رزکوارتز مد نظر است؟

به طور کلی سنگ‌ها برای متولدین ماه‌های مخصوص خود انرژی و نتایج  بیشتری دارند. سنگ رزکوارتز یکی از آن سنگ‌هایی است که برای متولدین ماه های مهر، مرداد و اردیبهشت شناخته شده است.

معایب و مضرات رز کوارتز را بشناسیم

کوارتز سازنده اصلی این سنگ است و از ترکیب سیلیس و اکسیژن به وجود می‌آید. سیلیس به‌شدت برای بدن مضر است و اگر در محلی باشید که ذرات آن در هوا پخش شده است، سعی کنید تا حد ممکن از استنشاق آن خودداری کنید. زیرا دمیدن آن به داخل ریه‌ها سبب می‌گردد تا شما با بیماری مانند سیلیکوزیس مواجه گردید. در مورد سنگ رز کوارتز هم موضوع به همین ترتیب است. اگر ذرت آن در هوا پخش باش، ممکن است مشکل‌ساز باشد و در غیر این صورت هیچ نگرانی بابت مضرات آن نداشته باشید.

2 نظر در “سنگ رز کوارتز

  1. مریم گفت:

    ببخشید من بین سنگ رز کوارتز و فلوریت موندم میشه بگین کدومش ارزش زیادی داره و مفید تره؟ممنون

  2. جواد زنجانی گفت:

    سلام این مطالب منبع داره یا فقط از شنیده ها گفته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *