مجله طب سنگ, مقالات

سنگ آکوامارین

سنگ آکوامارین خواص و موارد استفاده آکوامارین به عنوان روش های درمانی

نام آکوامارین از Aqua marinus لاتین به معنی “آب دریا” است و به رنگ درخشان اقیانوس مانند آن اشاره دارد. سنگ آکوامارین در دسته سنگ‌های نیمه قیمتی قرار دارد. این سنگ که با زیبایی و خواص منحصربه‌فرد خود نشاط و آرامش دریا در تداعی می‌کند در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوان دارد. در این مقاله قصد داریم سنگ آکوامارین را به‌صورت علمی موردبررسی قرار دهیم. اگر شما نیز به سنگ‌شناسی علاقه‌مند هستید در ادامه با طب سنگ همراه باشید.

سنگ آکوامارین

آکوامارین با نام لاتین Aquamarine از خانواده بریل و دارای ترکیب شیمیایی Be3Al2Si6O18 است. رنگ آکوامارین از آبی کمرنگ روشن تا سبز آبی مایل به آبی در تغییر است و رنگ‌های روشن آن متداول‌تر است. بریل با رنگ سبز روشن در صورت گرم شدن تا 750 درجه فارنهایت (400 درجه سانتی گراد) می‌تواند به آکوامارین تبدیل شود. از طریق عملیات حرارتی می‌توان رنگ‌های سبز موجود در آکوامارین را از بین برد. میزان سختی آکوامارین 7.5 تا 8 در مقیاس موس و وزن مخصوص آن 2.6 تا 2.8 است. ازنظر ظاهری به شکل منشوری و غالبا شش‌ضلعی و بدون زاویه هستند.

آکوامارین ها اغلب به‌عنوان یک سنگ بسیار شفاف شناخته می‌شوند. آکوامارین هایی با نقص قابل‌مشاهده به‌ندرت دیده می‌شوند. برخلاف زمرد، از دیگر اعضای خانواده بریل، آکوامارین ها دارای وضوح‌بالا، بدون شکستگی زیاد و مقرون‌به‌صرفه هستند. سنگ‌های با وضوح‌بالا و بدون شکستگی جذابیت زیادی دارند و در مواقع سایش آسیب کمتری می‌بینند.

سنگ آکوامارین مصنوعی

آکوامارین مصنوعی (آکوامارین آزمایشگاهی) حداقل از دهه 1980 و از اوایل دهه 2000 در جمهوری چک با استفاده از شیوه‌های رشد گرمابی تولید می‌شد. برخی از آکوامارین های مصنوعی وجود دارند که مانند آکوامارین طبیعی رنگ خود را از آهن دریافت می‌کنند. بااین‌حال، آکوامارین مصنوعی پررنگ، با استفاده از کبالت، مس و نیکل به‌عنوان منابع رنگ تولیدشده است. این فلزات به‌عنوان منابع رنگی در آکوامارین طبیعی مشاهده نشده است.

از طریق بررسی‌های میکروسکوپی می‌توان بسیاری از آکوامارین های مصنوعی را از آکوامارین های طبیعی جدا کرد. بااین‌حال، تشخیص ساختارهای منطقه بندی رشد که برای شناسایی آکوامارین مصنوعی به کار می‌رود به‌ویژه در مواد رنگ روشن دشوارتر است. برای تشخیص آکوامارین طبیعی می‌توان از ترکیبات معدنی مشخص و ترکیبات چند فازی استفاده کرد.

دیدن موارد جواهر که به‌عنوان آکوامارین مصنوعی، آکوامارین آزمایشگاهی یا سایر توصیفات ساخته‌شده توسط بشر آشکار می‌شوند، غیرمعمول است. این مواد ممکن است در بازار غیرمعمول باشد یا به‌سادگی و بدون آشکار شدن به فروش برسد. هزینه‌های تولید آکوامارین مصنوعی در مقایسه با فراوانی نسبی این گوهر بسیار زیاد است، بنابراین آکوامارین مصنوعی عموماً برای بازار سنگ‌های قیمتی تولید نمی‌شود.

تاریخچه سنگ آکوامارین

نام آکوامارین برگرفته از واژه لاتینAqua” ” به معنای “آب دریا” است. در زمان‌های بسیار قدیم دریانوردان برای حفاظت از خود در برابر حوادث دریایی سنگ آکوامارین را در سفرهایشان به همراه داشتند؛ بنابراین، این سنگ به‌عنوان الهه دریاها شناخته می‌شد. مهره‌های آکوامارین در مومیایی‌های مصر ازجمله شواهد تاریخی بر وجود آکوامارین درگذشته بوده‌اند.

محدوده رنگ سنگ آکوامارین

نام آکوامارین برای نمونه‌های باکیفیت گوهر از ماده معدنی بریل با رنگ آبی مایل به سبز تا آبی به کار می‌رود. آکوامارین رنگ خود را از مقادیر کمی آهن به دست می‌آورد. محدوده رنگ آن می‌تواند از آبی-سبز تا آبی عمیق باشد و تناژ آن از بسیار روشن تا متوسط ​​تیره متفاوت است. درواقع رنگ آکوامارین ها از یک رنگ بسیار سبک، تقریباً نامحسوس تا سنگ‌هایی با رنگ‌های پر جنب‌وجوش می‌تواند در تغییر باشند. به‌ندرت آکوامارین ها از توپاز آبی سوئیسی تیره مشاهده می‌شوند. در این حالت، رنگ معمولاً با برش افزایش می‌یابد.
اغلب آکوامارین ها دارای رنگی بسیار روشن هستند که در سنگ‌های خیلی کوچک چندان قابل‌مشاهده نیست. از محبوب‌ترین رنگ‌های آکوامارین، سنگ‌هایی با رنگ آبی غنی هستند، آن‌ها همچنین کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین انواع آکوامارین هستند.

رنگ آبی روشن تا آبی-سبز آکوامارین ممکن است در صورت قرار گرفتن طولانی در معرض نور کمرنگ شود بنابراین بهتر است گوهر از یک فروشنده قابل‌اعتماد خریداری شود. اگرچه آکوامارین یک جواهر سخت و بادوام است اما اگر سخت منفجر شود امکان دارد ترک‌های داخلی ایجاد شود.

توپاز آبی روشن به‌راحتی با آکوامارین اشتباه گرفته می‌شود. این دو سنگ می‌توانند هم‌رنگ و ازنظر خصوصیات فیزیکی بسیار شبیه هم باشند. به‌طورکلی توپاز قیمت کمتری نسبت به آکوامارین دارد و برخی از فروشندگان متقلب امکان دارد به دلیل شباهت توپاز با آکوامارین، توپاز خود را به‌عنوان آکوامارین بفروشند.

در فرهنگ‌های غربی به دلیل رنگ و نام خاص آکوامارین، این گوهر دارای فرهنگی عامیانه است که آن را به‌شدت به دریا پیوند می‌دهد. ازلحاظ سنتی منشأ عرفانی این سنگ حمایت از ملوانان، ماهیگیران و مسافران به‌طورکلی است.

سنگ آکوامارین خواص و موارد استفاده آکوامارین به عنوان روش های درمانی

سنگ آکوامارین خواص و موارد استفاده آکوامارین به عنوان روش های درمانی

موارد استفاده سنگ آکوامارین

سنگ‌های آکوامارین دارای میزانی از سختی و دوام هستند که آن‌ها را برای استفاده از انواع جواهرات مناسب می‌کند. برش آکوامارین در بسیاری از اشکال صورت می‌گیرد و برای ساخت انگشترها، گوشواره‌ها، گردنبندها و سایر انواع جواهرات مورداستفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت زیادی دارد. بسیاری از آن‌ها به شکل قطعات استوانه‌ای بزرگ و بی‌عیب و نقص بریده می‌شوند. برخی مواقع، کریستال‌های شش‌ضلعی کامل و بی‌عیب و نقص به‌عنوان آویزهای گردنبند مورداستفاده قرار می‌گیرند. نوعی از آکوامارین‌های شفاف با جلوه چشم‌گربه‌ای و بی‌حسی وجود دارند اما خیلی معمول نیستند. آن‌ها به‌صورت کابو برش خورده و پرداخت می‌شوند. آکوامارین‌هایی که کیفیت کمتری دارند و فاقد شفافیت هستند گاهی به‌عنوان مهره و به‌عنوان سنگ‌های صیقلی خشن در ساخت دستبندها و گردنبندها استفاده می‌شوند.

درمان و تقویت سنگ‌های آکوامارین

اکثر آکوامارین‌های موجود در بازار تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند. آکوامارین طبیعی، معمولاً سبک‌تر و سبزتر هستند و عملیات حرارتی باعث ایجاد رنگ‌های آبی تیره‌تری در آن‌ها می‌شود. در سنگ‌های آکوامارین رنگ‌های مایل به آبی عمیق‌تر وجود دارد اما چندان معمول نیستند. صنعت سنگ‌های قیمتی تصفیه حرارتی آکوامارین را یک عمل قابل‌قبول می‌داند اما حتماً باید قبل از خرید سنگ در این مورد به خریدار اطلاع داده شود.

آکوامارین ازنظر وقوع زمین‌شناسی

بیشتر بلورهای آکوامارین باکیفیت گوهر در حفره‌های زیر سطح زمین در مراحل آخر تبلور بدن ماگما تشکیل می‌شوند. حفره‌ها، فضای بازی را برای رشد بلورها فراهم می‌کنند. درواقع سرعت‌پایین خنک‌کننده زیرزمینی زمان موردنیاز برای تولید بلورهای بزرگ را به وجود می‌آورد و بازمان بندی در اواخر مرحله مایعات و تأمین برلیوم موردنیاز برای تشکیل بریل، یک ماده معدنی بریلیوم فراهم می‌شود.

آکوامارین معمولاً در پگماتیت‌های گرانیت یافت می‌شود. منبع دیگر آن رگه‌های موجود در سنگ‌های دگرگونی است که با فعالیت گرمابی معدنی شده‌اند. اگر سنگ‌های حاوی آکوامارین در معرض هوا و فرسایش قرار بگیرند باوجود سختی آکوامارین، ماندگاری آن در خاک‌های پوشاننده و رسوبات روان امکان‌پذیر می‌شود. آکوامارین‌های زیادی از رسوبات جویبار تولیدشده است.

مبدأ و منطقه تولید آکوامارین

بزرگ‌ترین منبع سنگ قیمتی آکوامارین برزیل است که بیش از صدسال باکیفیت‌ترین سنگ‌های قیمتی را تولید می‌کند. در آنجا هم در پگماتیت‌ها و نهشته‌های آبرفتی یافت می‌شود. پاکستان، میانمار (برمه)، روسیه، چین، نامیبیا، موزامبیک، زامبیا، کنیا و ایالات‌متحده (کلرادو و کالیفرنیا)، سایر تولیدکنندگان این سنگ به شمار می‌آیند. هند و سریلانکا نیز در تولید آکوامارین از کانسارهای آبرفتی سابقه طولانی دارند.

سنگ آکوامارین خواص و موارد استفاده آکوامارین به عنوان روش های درمانی

سنگ آکوامارین خواص و موارد استفاده آکوامارین به عنوان روش های درمانی

خواص سنگ آکوامارین

از زمان‌های گذشته در مشرق زمین، آکوامارین به‌عنوان سنگ پاک و مقدس شناخته می‌شد و جهت پیشگویی از آن استفاده می‌کردند. یهودیان این سنگ را در معابد خود قرار می‌دادند و برای آن احترام زیادی قائل بودند. از همان زمان قدیم در اروپا، این باور وجود داشت که می‌توان از سنگ آکوامارین به‌عنوان پادزهری برای از بین بردن سموم استفاده کرد؛ بنابراین، استفاده از آن در بین خاندان سلطنتی به دلیل وجود مسمومیت، رایج بود. مصریان و عبریان نیز این سنگ را نماد شادی و جوانی ابدی می‌دانستند و بسیار آن را مورداحترام قرار می‌دادند.

درواقع، آکوامارین یک سنگ مناسب، برای آرامش بخشی و فرونشاندن عصبانیت است و به شخص کمک می‌کند از تنش‌های روانی رها گردد. ازجمله خواص این سنگ می‌توان به تقویت اعصاب، کاهش اعتیاد به مواد مخدر، بهبود دهان و دندان، بهبود ریه و مجاری تنفسی، درمان سرماخوردگی و آلرژی، تقویت کبد طحال و تیروئید، تورم لوزه و گلو اشاره کرد.

شما می‌دانید که سنگ آکوامارین از گوهرهای زینتی و قیمتی است که امروزه به‌خاطر خواص بی‌نظیری که دارد طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرده و افراد سعی می‌کنند یک قطعه از آن را چه در زیورآلات و یا حتی تکه سنگی از آن را داشته باشند. اما بسیار مهم است که سنگ آکوامارین که می‌خرید اصل باشد تا بتواند تأثیرات مثبت خود را دقیقاً اعمال کند. خواص سنگ آکوامارین اصل به صورتی است که به‌مرورزمان عمل می‌کند، برای مثال یکی از این خواص این است که دردهای ناشی از اعتیاد را برای افرادی که قصد ترک اعتیاد مواد مخدر دارند تسکین می‌دهد. ازاین‌رو همواره به افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند می‌گویند از سنگ آکوامارین استفاده کنید و سنگ را درون لیوانی که آب دارد به مدت چند ساعت زیر نور ماه بگذارید سپس سنگ را بیرون آورده و آب را میل کنید آن‌وقت شاهد تأثیرات مثبت آن خواهید بود.

ویژگی سنگ آکوامارین

از ویژگی‌های بارز این سنگ قیمتی این است که موجب تمدد اعصاب می‌شود به این صورت که می‌گویند هرکسی که اعصابش ضعیف شده و روحیه‌ای بد پیدا کرده و یا دچار افسردگی شده بهتر است از سنگ آکوامارین به‌عنوان گردنبند استفاده کند زیرا این سنگ باعث ایجاد روحیه و حال خوب و ایجاد انرژی مثبت می‌شود ازاین‌رو همواره از افراد می‌خواهند در زیورآلات خود از سنگ آکوامارین استفاده کنند.

البته که نمی‌توان انتظار داشت همان لحظه اثر کند بلکه باید مدت زمانی بگذرد و استفاده از سنگ آکوامارین مداوم باشد. از دیگر ویژگی‌های سنگ آکوامارین، خواص درمانی سنگ آکوامارین است. به این صورت که این نوع سنگ می‌تواند بیماری تیروئید را درمان کند هم چنین می‌تواند باعث تسکین گلودرد و درد لوزه در گلو شود به‌طوری‌که تورم لوزه را کاملاً از بین می‌برد هم چنین موجب تقویت طحال می‌شود. پس همان‌طور که به نظر می‌رسد سنگ آکوامارین از بهترین و مفیدترین سنگ‌های قیمتی است به همین دلیل برای افزایش آرامش و تقویت اعصاب توصیه می‌کنیم حتماً از سنگ آکوامارین نه‌تنها در دیزاین زیورآلات بلکه در خانه هم استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

آکوامارین برای تصفیه بدن

یک روش استفاده از این سنگ که به آرامش بخشی و تصفیه بدن کمک می‌کند. این است که آکوامارین را در یک لیوان آب به مدت 3 ساعت زیر نور ماه کامل یا در فضای باز قرار دهید. سپس سنگ را از آب خارج کرده و برای تقویت روان بنوشید.

دستبند سنگ آکوامارین

دستبند سنگ آکوامارین

خواص آکوامارین در چاکرا درمانی

گوهر آکوامارین به دلیل رنگ آبی شبه دریا، برای چاکرای گلو (پنجم) و چاکرای قلب (چهارم) کاربرد دارد. در صورت مدیتیشن و سنگ درمانی آکوامارین می‌تواند با گلودرد و بیماری‌های التهابی مقابله کند. این سنگ فرد را در احساسی از آرمیدگی و هوشیاری قرار می‌دهد. تا بتواند از دانش، خرد و احساس درونی خودآگاه شود و آن‌ها را به‌روشنی و با باور کامل بیان کند.

روش‌های شارژ سنگ آکوامارین را می‌دانید؟

باتوجه‌به این که سنگ‌های مختلف می‌توانند کارهای زیادی برای سلامتی ما انجام دهند، اگر به‌خوبی از آن‌ها مراقبت نکنیم، ممکن است دیگر آن کارایی را نداشته باشند. یکی از کارهایی که بهتر است برای شارژ و سلامتی سنگ آکوامارین انجام دهید این است که هرچند روز یک‌بار و یا برای نتیجهٔ بهتر هر 4 روز یکبار آن را با آب جاری شستشو دهید و سپس در معرض نور خورشید بگذارید تا دوباره مانند روز اول شارژ گردد. دقت کنید تابش شدید نور خورشید برای سنگ ممکن است مضر باشد بنابراین در ساعاتی از روز که این تابش ملایم‌تر است از نور خوشید استفاده کنید.

روش‌های پاک‌سازی سنگ آکوامارین چیست؟

سنگ آکوامارین از این جمله سنگ‌هایی است که باید از حرارت دورنگه داشته شوند، چرا که در اثر حرارت ممکن است آسیب ببینند؛ بنابراین برای عمر بیشتر سنگ، سعی کنید بیشتر مراقب آن باشید و برای تمیزکردن آن از آلودگی‌های سطحی بهتر است از آب ولرم و صابون استفاده کنید. برای ابن کار از یک برس نرم استفاده کنید و سپس با یک پارچهٔ الیافی آن را خشک و تمیز کنید.

آکوامارین سنگ چه ماه تولدی است؟

از آکوامارین به‌عنوان سنگ ماه تولد فروردین و اسفند یاد می‌کنند. این سنگ دارای خاصیت‌های فراوانی برای متولدین این ماه‌ها است اما به‌طورکلی تر اگر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آکوامارین بیشتر برای متولدین اسفند در نظر گرفته می‌شود. عنوان کردن یک سنگ برای یک ماه خاص به این معنا نیست که دیگر ماه‌ها نباید از آن استفاده کنند. بلکه منظور این است که متولدین این ماه‌های خاص از سال انرژی بیشتری از این سنگ‌ها می‌گیرند.

 راه‌های تشخیص سنگ آکوامارین اصل کدام‌ها هستند؟

حتماً می‌دانید که برای خرید سنگ آکوامارین اولین قدم شناخت آن است یعنی شما پس مشاهده تشخیص دهید که این سنگ از چه نوعی است؟ آیا آکوامارین است یا از انواع دیگر سنگ‌های قیمتی است. شناخت آکوامارین یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد اما برخی افراد بی‌دقتی می‌کنند و در معرض کلاه برداران قرار می‌گیرند. در این زمینه باید زرنگ بود تا بتوان زیباترین و باارزش‌ترین سنگ‌ها را نصیب خود کرد.

بهترین راه برای شناسایی یک سنگ آکوامارین اصل، توجه به رنگ آن است. سنگ آکوامارین در شکل طبیعی خود، رنگ آبی کمرنگی دارد که شبیه به آب دریا است. همچنین ممکن است طیف‌هایی از رنگ سبز یا زرد نیز داشته باشد. از طرف دیگر سنگ‌های آکوامارین اصل از وضوح و شفافیت بسیار خوبی برخوردار هستند. به کمک این نکات اولیه تا حدودی می‌توان سنگ آکوامارین اصل را شناسایی و تشخیص داد. البته به عنوان یک پیشنهاد می‌توانید به یک فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید. به طور کلی هفت راه تشخیص آکوامارین اصل به ترتیب زیر است:

  • باید حتماً به رنگ سنگ آکوامارین دقت کنید که آبی و ته رنگی متمایل به سبز داشته باشد.
  • به جلای سنگ آکوامارین خوب دقت کنید.
  • هنگام خرید باید به‌سختی سنگ آکوامارین دقت نمود.
  • از فروشنده بخواهید در مورد محل استخراج سنگ آکوامارین صحبت کند و اطلاعاتی بدهد.
  • بلور سنگ آکوامارین را به‌دقت نگاه کنید.
  • نظم بلورها بی‌قاعده و یا در جهات موازی کنار هم قرار گرفته‌اند.
  • جلای شیشه‌ای دارد و بلورهای آن درشت و شکننده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *