مجله طب سنگ

سنگ چشم ببر

سنگ چشم ببر

سنگ چشم ببر (به لاتین Tiger’s eye) به دلیل ظاهر بسیار زیبا در سراسر جهان طرف‌داران بسیار زیادی دارد. این سنگ در کنار زیبایی ظاهری، دارای خواص بی‌شماری است که آن را به یک سنگ منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. استفاده از سنگ‌ها از دیرباز در بین مردم عهد عتیق رواج داشته است و از آن‌ها در زندگی روزانه خود استفاده می‌کردند. ازنظر آن‌ها انواع سنگ‌ها مانند سنگ چشم ببر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بودند. به همین دلیل برخی از ویژگی‌های سنگ‌ها از همان زمان به‌صورت سینه‌به‌سینه در بین مردم رواج پیداکرده است.

با ظهور علم کانی‌شناسی، ویژگی سنگ‌ها به‌صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ویژگی‌های شیمیایی، ساختار بلورین و.. سنگ‌ها نشان داد که سنگ‌ها دارای ویژگی‌های متفاوت هستند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از خواص برشمرده برای سنگ‌ها که در بین مردم رایج بود عملاً رد شد. یکی از سنگ‌هایی که تاریخچه، ویژگی‌ها و منبع آن به‌صورت مفصل پرداخته شده است، سنگ چشم ببر است. در این مقاله طب سنگ به معرفی سنگ چشم ببر می‌پردازد. اگر شما هم علاقه‌مند به این هستید که سنگ چشم ببر را به‌دوراز هر خرافه و اطلاعات غلط بشناسید با ما در این مقاله همراه باشید.

چشم ببر

نام‌گذاری سنگ چشم ببر به دلیل شباهت این سنگ به چشم ببر یا گربه است. این سنگ به رنگ قهوه‌ای زرد تا قهوه‌ای طلایی به‌صورت راه‌راه‌های جذاب است. میزان سختی گارنت 6.5 تا 7 در مقیاس موس و وزن آن 2.64 تا 2.71 است. سنگ چشم ببر از جایگزینی آزبست کروسیدیلیت با رنگ آبی – خاکستری به‌جای کوارتز تشکیل می‌شود. ازنظر ظاهری دارای شکل بلوری و بی پیرامیدال است و منشأ تشکیل آن ماگمایی، پگماتیتی، هیدروترمال، دگرگونی و رگه‌های تیپ است.

Tiger’s eye در زمان باستان

چشم ببر نماد قدرت، شجاعت و ترس از ببر است که در طول تاریخ و در سراسر جهان مورداحترام قرار می‌گرفت. در فرهنگ چین باستان، ببر یکی از دوازده حیوان زودیاک است. او فرمانروای دنیای مادی و هر چیز قابل تجربه با حواس مانند نور، صدا و ماده، بود. درواقع همه آنچه در این زندگی می‌توان تجربه کرد، ببر حاکم آن بود.

انرژی درونی چشم ببر، این قدرت را می‌دهد تا حاکم بدن خود باشید و افکار و روح خود را به طور کامل آشکارسازید. در فرهنگ مصر، نوارهای زیبای طلایی نارنجی سنگ، نشان‌دهنده اشعه خورشید محبوس در درون چشم این جانور است. این کریستال به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین گوهرهای رود نیل بسیار ارزشمند و مورداحترام بود. در هند باستان، آفریقا و اروپا، برخی از خانواده‌ها با قراردادن این سنگ روی طاقچه، افراد غریبه‌ای که می‌خواستند به کودکانشان آسیب برسانند یا از خانه‌هایشان سرقت کنند را می‌ترساندند.

چشم ببر چگونه تشکیل می‌شود؟

هنگامی که یک سنگ کوارتز دارای ترک‌های کروسیدولیت است و آب به زیرسطح آن نفوذ می‌کند، این منجر به رشد کوارتز بر روی این شکاف‌ها می‌شود. همان فرایند ترک خوردن و رشد دوباره اتفاق می‌افتد و نوارهای کوارتز با الیاف کروسیدولیت مورب ایجاد می‌کند. هنگامی که مقداری از آهن موجود در کروسیدولیت اکسید می‌شود، منجر به سایه‌های قهوه‌ای طلایی می‌شود و چشم ببر را دریافت می‌کنیم.

آیا چشم ببر یک کریستال است؟

سنگ چشم ببر به دو دلیل یک کریستال محسوب می‌شود. اول اینکه کلمه کریستال یک کلمه رایج و معمول است که برای اشاره به طیف گسترده‌ای از مواد معدنی زیبا و سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود. دوم اینکه گفته می‌شود که سنگ‌های حاوی کوارتز، کریستال هستند و معنی واقعی کریستال، مربوط به سنگ‌های ساخته‌شده از کوارتز است. این سنگ زیبای قهوه‌ای طلایی، مبتنی بر کوارتز با مواد معدنی مختلف است. اگرچه این سنگ معمولاً به‌عنوان کریستال کوارتز طبقه‌بندی نمی‌شود اما ترکیب آن حاوی کوارتز است. درواقع شامل مواد معدنی مختلفی است که درون کوارتز به‌هم‌چسبیده است و باعث رنگ طلایی این سنگ‌ها می‌شود.

سنگ چشم ببر

سنگ چشم ببر

محدوده رنگ چشم ببر

این گوهر که شباهت به چشم ببر یا گربه دارد به رنگ زرد قهوه‌ای تا زرد طلایی است. چشم ببر به دلیل رنگ متمایز و خاصی که دارد شناسایی آن بسیار آسان است. درواقع رنگ چشم ببر نشان‌دهنده قدرت، اعتمادبه‌نفس، هوش، جسارت، پیروی از قلب و سر است.

سنگ چشم ببر دارای نوارها و پیچ‌وخم‌هایی است که می‌تواند در سایه‌های مختلف زرد، نارنجی، قرمز و سیاه وجود داشته باشد. رنگ قهوه‌ای یکرنگ گرم و پایدار است که نشان‌دهنده اطمینان و قدرت است. درواقع این رنگ زمین است و باعث احساس امنیت می‌شود. رنگ طلایی و زرد این سنگ نیز، نماد عشق، ثروت، اشتیاق و رفاه است.

مبدأ و مناطق تولید سنگ چشم ببر

بیشترین میزان تولید این سنگ در استان کیپ شمالی در آفریقای جنوبی و تایلند است. بااین‌وجود در نامیبیا، ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، استرالیای غربی، اسپانیا، برزیل، میانمار و چین نیز تولید می‌شود. معادن استخراج این سنگ در سراسر هند یافت می‌شود.

خواص سنگ چشم ببر

اگر در هنگام روبه‌رویی با فرصت‌های جدید خود را دورنگه می‌دارید یا تردید می‌کنید، اگر از چیزهای ناشناخته و ریسک کردن هراس دارید چشم ببر می‌تواند به شما کمک کند. چشم ببر شمارا تشویق می‌کند تا در تمامی جنبه‌های زندگی خود جسورانه، سخت و با شجاعت رفتار کنید. اگر می‌خواهید شجاعت خود را افزایش دهید تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید کریستال چشم ببر، بهترین گزینه است.

چشم ببر به شما کمک می‌کند تا سخت تلاش کنید و موفقیت خود را تصور کنید. این سنگ می‌تواند انرژی شما را برای دنبال کردن کارهایتان تقویت کند و به همین دلیل سبب موفقیت شما می‌شود. چشم ببر سبب تقویت اراده می‌شود. وقتی دنیای اطراف نامطمئن به نظر می‌رسد این سنگ به شما شجاعت و اعتمادبه‌نفس می‌بخشد.

مزایای سنگ Tiger’s eye

با استفاده از گوهر چشم ببر متوجه می‌شوید چگونه جاه‌طلبی را متعادل کنید. این سنگ کمک می‌کند درراه بزرگواری، زیاد از حد دور نشوید و دیگران را تحت شعاع قرار ندهید؛ بنابراین در کارهای خود پرخاشگر و خصمانه نخواهید بود. درعین‌حال یک منبع انرژی و نشاط در درون خودخواهید داشت تا به شما کمک کند باکارهایی که انجام می‌دهید از ایده‌های خود پشتیبانی کنید.

این سنگ یک پشتیبان عالی است که کمک می‌کند به‌طور واضح اندیشه کنید و جسارت لازم را برای کارهایی که قصد انجامشان رادارید به دست آورید. چشم ببر کمک می‌کند که حتی وقتی دیگران شمارا باور نمی‌کنند به خود ایمان داشته باشید.

برای دفع چشم بد نیز، از گوهر چشم ببر استفاده می‌شود. چشم ببر می‌تواند هر انرژی منفی که به این طریق به‌سوی شما می‌آید را لغو کند. مراقبه با گوهر چشم ببر به شما کمک می‌کند تا با آرزوهایتان ارتباط برقرار کنید اما اجازه ندهید کنترل شمارا به دست‌گیرند. قدرت واقعی چشم ببر آن چیزی نیست که انرژی این کریستال به شخص می‌بخشد بلکه آن چیزی است که از قبل در درون فرد وجود دارد. در حقیقت این سنگ فقط به شما کمک می‌کند که آن‌ها را پیدا کنید.

خواص چشم ببر در باستان

در دوران باستان جنگجویان و سربازان هنگام وارد شدن به میدان جنگ از چشم ببر استفاده می‌کردند زیرا اعتقاد داشتند استفاده از این سنگ سبب قدرت و محافظت از آن‌ها می‌شود. به‌خصوص سربازان رومی به دلیل شباهت این سنگ به چشم ببر به قدرت آن اعتقاد داشتند. چشم، یک قدرت بینا و آگاه بود که در هنگام جنگ بسیار مهم بود. برخی از فرهنگ‌ها نیز برای دفع چشم شیطانی از چشم ببر استفاده می‌کردند.

تمدن‌های دیگری مانند چین باستان نیز از کریستال چشم ببر استفاده می‌کردند. آن‌ها اعتقاد داشتند این سنگ برای صاحب خود خوشبختی می‌آورد. در افسانه‌های مشرق زمین، ببر جادویی نماد شجاعت، یکپارچگی و قدرت بود. به همین خاطر، تمدن‌های باستان کریستال چشم ببر را با این ویژگی‌ها و این موجود اساطیری مرتبط می‌دانستند.

از دیگر اعتقادات باستان این بود که این سنگ شخص را همراهی می‌کند تا به اعتمادبه‌نفس و خوش‌بینی برسد. آتش یا عنصر خورشیدی موجود در این سنگ توانایی فرد را برای رسیدن به واضح‌ترین خواسته‌هایش برمی‌انگیزد. انرژی درونی این سنگ فرد را قادر می‌سازد تا بتواند خواسته‌هایش را عملی کند.

خواص چشم ببر در چاکرا درمانی

خواص درمانی چشم ببر از ترکیب خورشید و عناصر زمین حاصل می‌شود. این درست همان چیزی است که هم زمین را ایجاد می‌کند و هم به ارتعاشات الهام می‌بخشد. درواقع کریستال چشم ببر خصوصیات خود را از اتصال این سنگ به چاکرای شبکه خورشیدی، سومین چاکرا می‌گیرد. ظاهر کریستال چشم ببر با شباهتی که به بدن ببر دارد متناسب باانرژی قدرتمند درونی این سنگ است. چشم ببر به‌عنوان مرکز انرژی حاکم بر قدرت و اعتمادبه‌نفس شخصی هرگونه عدم تعادل از این چاکرا را رفع می‌کند و به شما مطمئن‌ترین نسخه از خودتان را می‌بخشد.

نگه‌داشتن این سنگ در دست به هنگام مراقبه بسیار مفید است. این سنگ ارتعاش پرتوی طلایی را در خود نگه می‌دارند و به همین جهات برای مراقبه بسیار تأثیرگذار است. پرتوی طلایی ارتعاش حالتی از عطوفت، لطف و عشق بی‌قیدوشرط است. این سنگ فرد را یاری می‌دهد تا ازنظر ذهنی و جسمی فعالیت بیشتری داشته باشد.

سنگ چشم ببر

خواص جسمانی و روانی 

این سنگ باعث ایجاد تعادل در مغز می‌شود بنابراین ممکن است برای افرادی که بیماری روانی دارند یا دچار اختلالات شخصیت هستند، مفید باشد. چشم ببر سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود و در صورت شکستگی استخوان یا آسیب‌های گردن و ستون فقرات به بهبود شخص کمک می‌کند. علاوه بر این، چشم ببر به سیستم غدد درون‌ریز کمک می‌کند تا متابولیسم و عملکرد بافت را تقویت کند. چشم ببر، باعث تقویت تولیدمثل، تحریک رشد، تقویت تیروئید و غدد فوق کلیه و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرف دیگر فعالیت جسمی و روانی را تحریک می‌کند تا یک سبک زندگی بسیار سالم و شاد شکل بگیرد.

راه های تشخیص سنگ چشم ببر اصل

یکی از چالش‌های افرادی که علاقه‌مند به سنگ چشم ببر هستند،پیداکردن سنگ اصل است. متأسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به دادن سنگ چشم ببر تقلبی به افراد می‌کنند. از آنجایی که سنگ چشم ببر اصل دارای سختی 7 است، زمانی که آن را روی شیشه بکشید باید شیشه را خراش بندازد بدون آنکه خودش آسیبی ببیند. این یکی از راحت ترین راه‌ها برای تشخیص سنگ چشم ببر اصل است.

یک راه دیگر که کمی انجام آن سخت تر است، این است که شما باید سنگ را در دست خود قرار دهید و وقتی که آن را در نور با شدت‌های مختلف می‌گیرید، باید تغییرات رنگی آن مشخص شود که در واقع واکنش سنگ نسبت به نور را نشان می‌دهد. این روش همانطور که گفتیم سخت تر است و شاید انجام آن برای همه ممکن نباشد.

بنابراین بهترین کار این است که از ابتدا برای تشخیص یک سنگ چشم ببر اصل به سراغ افراد متخصص و بااطمینان در این زمینه بروید.

چگونه سنگ‌ها و جواهرات را تمیز کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، چشم ببر یک تقویت‌کننده شگفت‌انگیز و استثنایی برای پاک‌کردن انرژی‌های سمی است. برای حفظ شکل چشم ببر و زمزمه کردن در بالاترین سطح ارتعاش، مهم است که نگه دارید سنگ قیمتی از تجمع منفی پاک و پاک می‌شود. تمیزکردن منظم جواهرات سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های تولد آنها را باطراوت، شگفت‌انگیز و همیشه آماده برای اعمال جادوی خود نگه می‌دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیزکردن چشم ببر این است که آن را در آب قرار دهید و بگذارید بماند. اگر می‌خواهید مقداری صابون اضافه کنید، این می‌تواند به پاک‌سازی ملایم سنگ از تجمع‌های منفی کمک کند، و آن را شفاف و آماده نگه‌داشتن دوباره جادوی خود کند.

برای تمیزکردن عمیق، اتصال Tiger’s Eye به زمین نیز راه‌حل خوبی است. چه آن را در مکانی امن برای یک شب دفن کنید یا آن را در زیر درخت موردعلاقه قرار دهید، ایده این است که اجازه دهید ریشه در زمین بازگردد و دوباره قدرت خود را پیدا کند. برخی از مردم‌دوست دارند سنگ‌هایی قیمتی خود را زیر نور ماه بگذارند تا به طور طبیعی آنها را تمیز کنند. ماه همیشه جادوی خود را با سنگ‌های قیمتی انجام می‌دهد و بار دیگر خواص و قدرت معنوی قوی را به سنگ تزریق می‌کند. تمیزکردن جواهرات و کریستال‌های جواهر بهتر است بعد از هر مدیتیشن سرشار از انرژی انجام شود، یا اگر به‌صورت روزمره استفاده شود، تمیزکردن چند بار در سال آن را قوی و عالی نگه می‌دارد.

چشم ببر برای متولدین کدام ماه ها است؟

سنگ چشم ببر بیشتر برای متولدین ماه‌های خرداد، شهریور، و مرداد معروف است. تماس این سنگ با بدن این افراد، سازگاری بیشتری برای آن‌ها دارد. اما به طور کلی تاثیر این سنگ برای متولدین مرداد ماه بیشتر است. زیرا سنگ چشم ببر متعلق به چاکرای خورشید است و از لحاظی می‌گویند سیاره ماه تولد مرداد همان خورشید است.

چگونه چشم ببر را جلا دهیم؟

می‌توانید چشم ببر خود را با لیوان جلا دهید یا می‌توانید این کار را با دست و با استفاده از کاغذ سنباده فوق‌العاده با دور ساییده شده 600 انجام دهید. همچنین می‌توانید پس از سنباده از پودرهای پولیش مخصوص استفاده کنید تا آن درخشندگی را به آن ببخشید. اگر سنگ شما قبلاً ریخته شده است، یک‌پارچه مرطوب نیز می‌تواند یک ترفند سریع باشد.

چگونه چشم ببر را شارژ کنیم؟

با قراردادن آن در زیر آب ولرم، چشم ببر خود را از نظر فیزیکی و انرژی تمیز نگه دارید. اگر می‌خواهید یک اسکراب خوب به آن بدهید، یک برس نرم و صابون ملایم می‌تواند کمک کند. شما همچنین می‌توانید چشم ببر خود را با دفن در خاک، قراردادن آن در نور ماه و لکه‌دار کردن آن با مریم‌گلی یا پالو سانتو از نظر روحی پاک کنید.

معایب و مضرات چشم ببر را بشناسیم

باوجودآنکه سنگ چشم ببر از دیرباز و حتی در دوران باستان هم بسیار به کار می‌رفته است، اما اخیر طبق بررسی‌هایی که روی این سنگ انجام‌گرفته است، به این نتیجه رسیده‌اند که این سنگ از نظر سطح مضراتی که برای بدن دارد، در حد بالایی است و اگر بدون توجه به این نکات ذرات و گرد حاصل از آن در هوا پخش گردد، ممکن است بیماری مانند سیلیکوزیس برای فرد به وجود آید. اما اگر مشکلی برای سنگ وجود نداشته باشد و گردی از آن بلند نشود، می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

خلاصه

نام‌گذاری سنگ چشم ببر به دلیل شباهت این سنگ به چشم ببر یا گربه است. این سنگ به رنگ قهوه‌ای زرد تا قهوه‌ای طلایی به‌صورت راه‌راه‌های جذاب است. چشم ببر نماد قدرت، شجاعت و ترس از ببر است که در طول تاریخ و در سراسر جهان مورداحترام قرار می‌گرفت. انرژی درونی چشم ببر، این قدرت را می‌دهد تا حاکم بدن خود باشید و افکار و روح خود را به‌طور کامل آشکارسازید. اگر در هنگام روبه‌رویی با فرصت‌های جدید خود را دورنگه می‌دارید یا تردید می‌کنید، اگر از چیزهای ناشناخته و ریسک کردن هراس دارید چشم ببر می‌تواند به شما کمک کند. چشم ببر شمارا تشویق می‌کند تا در تمامی جنبه‌های زندگی خود جسورانه، سخت و با شجاعت رفتار کنید. اگر می‌خواهید شجاعت خود را افزایش دهید تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید کریستال چشم ببر، بهترین گزینه است.

6 نظر در “سنگ چشم ببر

  1. ali گفت:

    من یه دستبند چشم ببر دارم خیلی قشنگه

  2. ali گفت:

    من یه دستبند چشم ببر دارم خیلی قشنگه

  3. مسعود گفت:

    نن متولدخردادم یه دستیندچشم ببرگرفتم هرروزبرام بدشانسی میورد

  4. محمد إیپک لو گفت:

    سلام و عرض ادب. از توضیح های بسیار خوب و بجای شما تشکر میکنم. من سنگ چشم ببر دارم که به فرموده اساتید سنگ گبری است .بسیار زیبا و کهنه بودنش مشخص است با تشکر

  5. مهشید کاظکی گفت:

    هنگام عصبانیت نباید استفاده کرد؟

  6. محمود گفت:

    سلام همسرم یه دسبند واسم کادو خریده از لحاظ زیبایی عالیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *