مجله طب سنگ

سنگ لابرادوریت

سنگ لابرادوریت هر آنچه که باید درباره سنگ لابرادوریت بدانید

سنگ لابرادوریت یکی از انواع سنگ‌های نیمه قیمتی با خواص بسیار شگفت‌انگیز است. استفاده از این سنگ از دیرباز بسیار مرسوم بوده است و در حال حاضر نیز این سنگ در انواع زیورآلات مورداستفاده قرار می‌گیرد. افرادی که از این سنگ برای مدت طولانی استفاده کرده‌اند اذعان دارند که برخی تحولات روحی را تجربه کرده‌اند. در این مقاله ما تصمیم داریم به معرفی کامل سنگ لابرادوریت و خواص آن بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به سنگ‌شناسی هستید در ادامه با طب سنگ همراه باشید.

معنای لابرادوریت

یک ماده معدنی فلدسپات از سری پلاژیوکلازها (plagioclase) است که بسیاری از خواص مواد معدنی پلاژیوکلاز را در خود جای‌داده است. اغلب در سنگ‌های آذرین مافیک مانند بازالت، گابرو و نوریت یافت می‌شود. در آنورتوزیت نیز یافت می‌شود. بانام لاتین Labradorite دارای ترکیب شیمیایی ca.na)(Al.Si)(4o8)) است. این سنگ برای اولین بار در منطقه لابرادور کانادا یافت شد و دلیل نام‌گذاری آن به لابرادوریت از همین جهت است.

ازنظر شکل بلور منشوری، قرصی شکل و ماکله است و رنگ آن معمولاً در نور روشن، سفید و خاکستری است. رنگ‌های لابرادورسانس آن نیز می‌تواند آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز باشد. سنگ ازنظر سختی 6 تا 6.5 در مقیاس موس و با دو جهت مشخص است که با زاویه حدود 86 درجه یا 94 درجه قطع می‌شود؛ بنابراین نسبت به الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد راحت‌تر خراشیده می‌شود. وزن مخصوص آن 2.68 تا 2.72 است.

پدیده لابرادورسانس

برخی از سنگ‌های لابرادوریت اثر شیلر را به نمایش می‌گذارند. اثر شیلر بازی قدرتمندی از رنگ‌های آبی، سبز، قرمز، نارنجی و زرد را نشان می‌دهد.علاوه بر آن لابرادوریت به دلیل نمایش رنگ‌های زیبا و چشمگیر که “لابرادورسانس” شناخته می‌شود، مشهور است.

در پدیده لابرادورسنس نور وارد سنگ می‌شود و با کاهش درجه حرارت، کم‌کم لایه‌های سدیم آلومینیوم سیلیکات از کلسیم آلومینیوم سیلیکات جدا می‌شوند و در درون سنگ یک سطح دوقلو ایجاد می‌شود. در اثر برخورد و تداخل نور با این لایه‌ها، پدیده لابرادورسانس شکل می‌گیرد. رنگی که در این صورت مشاهده می‌شود رنگ نوری منعکس‌شده از سطح دوقلو است. سطوح مختلف دوقلو سازی در درون سنگ انعکاس‌دهنده رنگ‌های مختلف نور است. انعکاس نور از سطوح مختلف دوقلویی در قسمت‌های مختلف سنگ می‌تواند ظاهری چندرنگ به سنگ ببخشد.

تاریخچهٔ سنگ لابرادوریت

نام این سنگ همان‌طور که قبلاً هم مطرح کردیم از جایی گرفته شده است که برای اولین‌بار در این محل آن را پیدا کرده‌اند. این گوهر را در دهه 1770 شناسایی کردند.

افسانه‌های زیادی در مورد این سنگ مطرح شده است. برخی افسانه‌ها می‌گویند که شفق‌های شمالی درون صخره‌هایی در کانادا گیرکرده بودند تا اینکه یک جنگجوی شجاع با کمک نیزه و برخورد آن با صخره‌ها توانست آنها را آزاد کند. شفق‌های شمال که هنوز در صخره‌ها گیر افتاده‌اند، همان سنگ لابرادوریت را در دل خود ایجاد کرده‌اند.

لابرادوریت در قرن هجدهم برای جواهرات فرانسه و انگلستان بسیار محبوب بوده است و به‌عنوان یک مادهٔ معدنی برای حکاکی و کنده‌کاری از آن استفاده می‌کردند. تراش این نوع سنگ بسیار دشوار است و به همین دلیل با وجود فراوانی آن، کمتر در اطرافمان دیده شده است. معمولاً به‌صورت توده فشرده در سنگ‌های آذرین و دگرگونی یافت می‌شود و به‌ندرت به‌صورت کریستال یافت می‌شود. لابرادوریت رنگین کمانی عمدتاً در سنگ‌های کریستالی باستانی یافت می‌شود که در اعماق پوسته تشکیل شده‌اند.

تشخیص سنگ لابرادوریت اصل

بهتر است بدانید لابرادوریت تنها ماده معدنی در سری پلاژیو کلازها است که لابرادورسانس قوی را به نمایش می‌گذارد این در حالی است که بسیاری از لابرادوریت ها این پدیده را نشان نمی‌دهند. بدون نمایش لابرادورسانس، تشخیص لابرادوریت از سایر اعضای پلاژیوکلاز می‌تواند تا حدی مشکل باشد. برای تشخیص آن‌ها از روش‌هایی مانند پراش اشعه ایکس، تجزیه‌وتحلیل شیمیایی، آزمایش‌های نوری و تعیین وزن مخصوص روی نمونه‌های خالص، استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که امروز نمونه‌های مصنوعی زیادی برای لابرادوریت ساخته می‌شود تشخیص اصل و بدل به‌دقت بالایی نیاز دارد. برخی اوقات نمونه‌های بهسازی شده این سنگ به‌عنوان لابرادوریت اصل فروخته می‌شود که در صورت مشاهده تجمع بسیار زیاد یکرنگ در یک نقطه و یا وجود ذرات ریز رنگی در سطح آن قابل‌تشخیص است.

محدوده رنگ در لابرادوریت

محبوب‌ترین و جذاب‌ترین رنگ لابرادوریت، آبی سیر است که درگذشته برای امور درمانی مورداستفاده قرار می‌گرفت. رنگ این سنگ، معمولاً از شفاف، سفید تا خاکستری در بازتاب نور است. در پدیده لابرادورسانس رنگ‌ها می‌توانند شامل آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز باشند.

لابرادوریت به دلیل بازی رنگ‌های آن یک سنگ محبوب به شمار می‌آید. کیفیت، رنگ و درخشش لابرادورسانس از نمونه‌ای به نمونه دیگر و حتی در یک نمونه واحد متفاوت است. لابرادوریت شفاف بارنگ‌های استثنایی و بهترین شکل نمایش آن‌ها، غالبا “اسپکترولیت” نامیده می‌شوند.

بلورهای سنگ لابرادوریت و نحوه تشکیل و پیدایش آن

این سنگ به‌صورت ترکیبی از مجموعه کانی‌هاست و هنگامی که بر روی آتش قرار گیرد، رنگ شعله‌های آن را به سمت سبز می‌برد. شکل بلورهای آن منشوری است و شکستگی‌های نامنظمی در آن ایجاد می‌گردد. نیمه کدر است و سیستم تبلور آن تری کلینیک است.

محیطی که این نوع از سنگ می‌تواند در آن شکل بگیرد، در محیط‌های ماگمایی و در جایی که سنگ‌های دگرگونی به فراوانی وجود دارد است. به دلیل همین ویژگی‌های خاصی که دارد، جزو سنگ‌های کمیاب به‌حساب می‌آید.

آنورتوزیت | موارد استفاده از لابرادوریت

یک سنگ غنی از لابرادوریت است که اغلب تراش‌خورده و صیقل داده می‌شود و سپس به‌عنوان سنگ معماری مورداستفاده واقع می‌شود. بانام‌های مختلف “گرانیت آبی” یا “گرانیت لابرادوریت” به فروش می‌رسد و از آن در ساخت میز، کاشی، پنجره و… استفاده می‌شود.

اگر در ساخت یک ساختمان مقدار زیادی لابرادوریت استفاده شود وقتی خورشید از زاویه مناسب به ساختمان برخورد کند یک منظره خیلی دیدنی ایجاد می‌شود. به صورتی که تعداد بسیار زیادی کریستال لابرادوریت در زوایای مختلف به بیننده چشمک می‌زند و در هنگام حرکت کردن یک تصویر رنگارنگ ارائه می‌دهد.

سنگ لابرادوریت هر آنچه که باید درباره سنگ لابرادوریت بدانید

مبدأ و مناطق تولید سنگ لابرادوریت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم لابرادوریت اولین بار در جزیره پل در لابرادور کانادا یافت شد. امروزه مهم‌ترین معادن تولید لابرادوریت در کانادا، ماداگاسکار، روسیه، استرالیا، آمریکا و مکزیک هستند. لابرادوریت با پدیده لابرادورسانس در چند کانسار فنلاند یافت می‌شود که بهترین نوع آن‌ها اسپکترولیت است. مقداری زیادی لابرادوریت خاکستری تا سیاه با لابرادورسانس قوی در ماداگاسکار و روسیه یافت می‌شود. مقدار کمی لابرادوریت شفاف باحالت رنگی نیز در هند تولید می‌شود. در اورگان نیز چندین معدن وجود دارد که لابرادوریت نارنجی، زرد، قرمز، آبی، سبز و شفاف بدون لابرادورسانس تولید می‌کنند که آن‌ها را می‌توان به شکل‌های زیبایی برش داد.

خواص سنگ لابرادوریت

سنگ لابرادوریت کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر احساس نگرانی، ناامیدی و افسردگی رفع شود و شور و شوق، اعتمادبه‌نفس و تفکر مثبت جای آن را بگیرد. تفکر مثبت امواج منفی را کنار می‌زند و شخص را آماده همکاری با دیگران می‌سازد. وقتی در زندگی دچار چالش‌ها و تغییرات شوید لابرادوریت به شما استقامت، قدرت و تفکری روشن می‌بخشد.

از دیگر خواص لابرادوریت می‌توان به رشد توانایی‌های روانی، کاهش ترس و ناامنی، تقویت اعتمادبه‌نفس، تسکین اضطراب، تقویت قدرت تخیل و فعال‌سازی ذهن، هضم بهتر غذا، افزایش آگاهی، بهبود اختلالات چشم و مغز، متعادل‌سازی هورمون‌ها، رفع تنش‌های قاعدگی، نقرس، رماتیسم و فشارخون اشاره کرد.

تراش سنگ لابرادوریت

یکی از کاربردهای مهم سنگ لابرادوریت در صنعت جواهرسازی است. از این سنگ درآویز، دستبند و یا انگشتر استفاده می‌شود. چگونگی تراش این سنگ بسیار حائز اهمیت است. بهترین حالت انعکاس بازی رنگ لابرادوریت تنها زمانی نمایان می‌شود که نحوه تراش، موازی لایه‌های درونی سنگ باشد؛ زیرا این لایه‌های درونی سنگ هستند که وظیفه تولید این انعکاس رادارند. همچنین ازآنجایی‌که این سنگ دارای شکنندگی بسیار بالا است، تراش این سنگ باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود. در غیر این صورت ممکن است سنگ آسیب ببیند.

تأثیر سنگ لابرادوریت روی چاکرا

خواص درمانی گوهر لابرادوریت با چاکرای تاج، مرکز انرژی حاکم بر انبساط معنوی و سطوح بالاتر ذهن و روح در ارتباط است. همچنین لابرادوریت باعث تحریک چاکرای گلو می‌شود. لابرادوریت نماد اتصال به سطوح بالاتر آگاهی است. همراه داشتن لابرادوریت به شما یادآوری می‌کند که هرروز برای شما کشفیات جدیدی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن باشید.

 پدیده آدولارسنس (adularescence) 

وقتی نور بین این لایه‌های نازک و مسطح سنگ لابرادوریت می‌افتد، در جهات مختلف پراکنده می‌شود و پدیده‌ای به نام آدولارسنس ایجاد می‌کند. Adularescence نوری است که به نظر می‌رسد از عرض یک سنگ عبور می‌کند و به سطح آن ظاهری درخشان می‌بخشد.

فواید سنگ لابرادوریت در کاهش وزن

لابرادوریت یک سنگ عالی برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن هستند زیرا باعث تعادل و تنظیم متابولیسم می‌شود. البته نباید از توجه به این نکته غافل شد که تنها با استفاده از این سنگ نمی‌توان انتظار کاهش وزن زیاد را داشت. این سنگ درواقع با تنظیم متابولیسم به روند هضم غذا کمک کرده و می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

سنگ لابرادوریت هر آنچه که باید درباره سنگ لابرادوریت بدانید

تأثیر سنگ لابرادوریت در موفقیت شغلی

استفاده از این سنگ منجر به تمرکز بهتر می‌شود. همچنین این سنگ استقامت را افزایش می‌دهد، بنابراین استفاده از این سنگ برای افرادی مانند دانش آموزان در زمان امتحان و کسانی که مجبور به کار کردن برای ساعات طولانی هستند به‌شدت توصیه می‌شود.

خواص سنگ لابرادوریت در سلامتی

لابرادوریت سنگ خوش‌شانسی کلی است. به تمرکز، وضوح، شجاعت، درک هدف زندگی و رهایی از انرژی منفی و وابستگی‌ها کمک می‌کند. الکلیسم، هم وابستگی، سردرگمی و بلاتکلیفی را درمان می‌کند. آرامش و تعادل را به ارمغان می‌آورد و برای کسانی که بیش از حد کار می‌کنند، آسایش و آرامش می‌آورد. همچنین برای درمان سندرم پیش از قاعدگی شناخته شده است.

سنگ لابرادوریت در متون کهن

از دیرباز این سنگ به‌عنوان سنگ شانس شناخته می‌شود. افراد درگذشته اعتقاد داشتند که سنگ لابرادوریت خوش‌شانسی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل همواره تکه‌ای کوچک از این سنگ را به همراه خود داشتند. یکی از کاربردهای مهم این سنگ در دوران قرون در جهت ستاره‌شناسی و امور طلسم بوده است. سرخپوستان اینویت آمریکای شمالی بر این باور بودند که سنگ لابرادوریت برای اولین بار از شفق قطبی شمالی از آسمان به زمین افتاده است.

سنگ لابرادوریت مناسب چه کسانی است؟

استفاده از این سنگ قیمتی می‌تواند به فرد کمک کند تا شروع جدید و مثبتی در زندگی خود ایجاد کند؛ بنابراین استفاده از این سنگ به افرادی توصیه می‌شود که از یک دوره کشمکش و ناراحتی عبور کرده‌اند و اکنون نیاز به تولدی دوباره دارند.

انگشتر سنگ لابرادوریت را باید در کدام انگشت استفاده کرد؟

مشهور است که سنگ قیمتی لابرادوریت به شکل حلقه در انگشت حلقه استفاده شود. البته این بدین معنا نیست که انگشتر سنگ لابرادوریت را نمی‌توان در سایر انگشت‌ها استفاده کرد؛ اما استفاده از این سنگ در انگشتر حلقه برای اثرگذاری بیشتر، توصیه‌شده است.

سنگ لابرادوریت سنگ متولدین کدام ماه است؟

لابرادوریت سنگ ماه تولد متولدین فروردین، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی است. در واقع زمانی که می‌گوییم این سنگ برای این ماه‌ها است به این معنا نیست که دیگر افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند بلکه به این صورت است که افراد متولد این ماه‌های خاص اگر از این سنگ استفاده کنند، تاثیرات را بیشتر دریافت می‌کنند تا متولدین سایر ماه‌ها.

ویژگی سنگ لابرادوریت چیست؟

این سنگ که برخی افراد آن را بانام سنگ ماه می‌شناسند دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که باعث افزایش محبوبیت آن شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ لابرادوریت این است که رنگ شعله آتش را به رنگ سبز تغییر می‌دهد. از طرف دیگر این سنگ در اسید حل نمی‌شود.

چگونه می‌توان لابرادوریت جعلی را تشخیص داد؟

با تغییر زاویه، سنگ لابرادوریت تقلبی تغییر رنگی نخواهند داشت. لابرادوریت اصل در هنگام چرخش اغلب از یک زاویه آبی روشن، قرمز یا خاکستری به نظر می‌رسد. برای تشخیص اصل بودن این سنگ می‌توانید به افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، مراجه کنید. در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان طب سنگ بهره‌مند شوید.

نحوهٔ تمیزکردن و شارژ کردن سنگ لابرادوریت

راه های مختلفی برای پاکسازی لابرادوریت وجود دارد در اینجا ما ساده ترین راه های ممکن را برایتان توضیح می دهیم.

راه حل اول: شستن سنگ لابرادوریت در آب

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که لابرادوریت را در آب جاری قرار دهید  و سپس آن را بردارید و از لحاظ فیزیکی هم آن را تمییز کنید. نوع آبی که استفاده می کنید بسیار مهم است و می تواند تاثیرات فراوانی داشته باشد. اگر برایتان مممکن است همیشه طبیعی ترین حالت ها را انتخاب کنید به این معنی که سعی کنید از آب چشمه یا یک آب با منشاء طبیعی استفاده کنید.یا می توانید از آب باران استفاده کنید. نکته ای که باید بدانید این است که اگر لابراردوریت را برای مدت طولانی در آب نگه دارید خراب می شود. بنابراین سعی کنید به اندازه کافی از این روش استفاده کنید.

راه حل دوم: پاکسازی لابرادوریت با نمک

رایج تری حالت برای پاکسازی کریستال های لابرادوریت، قراردادن آن در آب نمک است. ترجیحا آب شور ازنوع آب با نمک دریا باشد بهتر است. بعد از طلوع خورشید لابرادوریت را از آب نمک خارج کرده و سپس خشک کنید.

راه حل سوم: استفاده از زمین برای پاکسازی و شارژ لابرادوریت

کریستال های لابرادوریت این وتوانایی را دارند که انرژی های منفی شما را به زمین منتقل کنند.  برای انجام این روش  یک چاله به عمق چند سانتی متر در زمین حفرکنید  و بعد سنگ را در آن قرار دهید و بگذارید حداقل یک روز در این چاله باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *