مجله طب سنگ, مقالات

سنگ تورمالین

سنگ تورمالین معرفی، خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین

سنگ تورمالین در رنگ‌های مختلف یافت می‌شود که در صنعت جواهرسازی هم کاربرد زیادی دارد. ازآنجایی‌که این سنگ دارای تنوع رنگ بسیار زیادی است درگذشته با سایر سنگ‌ها به‌اشتباه گرفته می‌شده است. خواص سنگ تورمالین بسیار زیاد است و در امور متافیزیک و چاکرا درمانی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره سنگ تورمالین هستید با طب سنگ همراه باشید. هدف طب سنگ معرفی علمی انواع سنگ‌ها به‌دوراز هرگونه خرافه و شایعات است.

سنگ تورمالین معرفی، خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین

معنای کلمه تورمالین

Tourmaline در واقع مجموعه‌ای از کانی‌هاست که هنگامی که بلور آنها را حرارت می‌دهند، در انتهای این بلورها در اثر حرارت، جریان الکتریسیته ایجاد می‌گردد. نام این کانی به دلیل این خاصیت بر آن گذاشته شده است. علاوه بر این کانی دارای لومینسانس زرد و سبز است و خاصیت الکتریکی از خود نشان می‌دهد.

تورمالین | نکات اولیه و معرفی کلی

یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های نیمه قیمتی جهان است و به‌عنوان سنگ ماه تولد اکتبر شناخته می‌شود. به گروه بزرگی از مواد معدنی سیلیکات بور گفته می‌شود که حاوی ترکیب شیمیایی XY3Z6 (T6O18) (BO3) 3V3W است. دارای طیف گسترده‌ای از ترکیبات و خصوصیات فیزیکی مشابه هستند اما ازلحاظ ترکیبات شیمیایی متفاوت به‌حساب می‌آیند. به دلیل منطقه بندی رنگ درون بلورها، تورمالین ها بیش از هر گروه معدنی دارای رنگ‌ها و ترکیبات رنگی هستند.

تاریخچه‌ی سنگ تورمالین

تاجران هلندی اولین بار تورمالین را در سواحل غربی ایتالیا در اواخر دهه 1600 کشف کردند. نام تورمالین از اصطلاح سینگالی “turmoil” گرفته شده است که به معنای “سنگ با رنگ مخلوط” است. در آن زمان تصور می‌کردند که این تورمالین‌های سبز زمرد هستند. در دهه 1800 بود که دانشمندان متوجه شدند که این سنگ‌ها گونه‌های معدنی خودشان هستند.

این اصطلاحی است که بازرگانان هلندی به سنگ‌ریزه‌های رنگارنگ و فرسوده‌ای که معدنچیان در سنگ‌ریزه‌های سنگ‌های قیمتی سیلان (سری‌لانکا کنونی) یافتند، به کار می‌برند. این نام به تمام کریستال‌های رنگی در جزیره سریلانکا در آن زمان، داده شد. این نام فراگیر نشان‌دهنده ناتوانی فروشندگان جواهرات باستانی در تمایز تورمالین از سایر سنگ‌ها است. در واقع، زمانی در تاریخ تصور می‌کردند که تورمالین صورتی و قرمز یاقوت سرخ است. رنگ تورمالین صورتی بیشتر از یاقوتی است. بااین‌حال، شباهت‌های ظاهری آن‌ها به‌قدری قوی است که سنگ‌های موجود در جواهرات تاج روسی که قرن‌ها تصور می‌شد که یاقوت بوده، اکنون تورمالین هستند.

محدوده‌ی رنگ سنگ تورمالین متغیر است.

متداول‌ترین رنگ تورمالین، سیاه است اما رنگ‌های آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، قهوه‌ای، بنفش و بی‌رنگ نیز یافت می‌شود. ازنظر سختی 7.5 در مقیاس موس و دارای وزن 2.8 تا 3.3 است. ازنظر شکل ظاهری به‌صورت کریستال های منشوری با قطع مثلثی گرد و اغلب دارای خطوط، رنگ‌های پرجنب‌وجوش و پلی کروئیسم است.

تورمالین ازنظر وقوع زمین‌شناسی چگونه به وجود آمد؟

متداول‌ترین وقوع تورمالین به‌عنوان یک ماده معدنی جانبی، در سنگ‌های آذرین و دگرگونی است. این وقوع، به‌صورت بلورهایی به‌اندازه میلی‌متر که از طریق گرانیت، پگماتیت یا گنیس پراکنده‌شده‌اند، تشکیل می‌شود. در این حالت، تورمالین به‌ندرت چند درصد از حجم سنگ را تشکیل می‌دهد. آن نوع تورمالین که اغلب به‌عنوان ماده معدنی یافت می‌شود، ماده سیاه است.

در حین فعالیت هیدروترمال، کریستال‌های بزرگ و خوش‌فرم تورمالین می‌توانند در حفره‌ها و شکستگی‌های بزرگ به وجود بیایند. سختی و دوام تورمالین سبب می‌شود تا در هنگام جابه‌جایی جریان رسوبات و سنگ‌های رسوبی، دوام پیدا کند.

زیباترین انواع تورمالین‌ها، در اثر فعالیت گرمابی شکل می‌گیرند. این بلورها زمانی تشکیل می‌شوند که آب‌های گرم و بخارها بتوانند عناصر لازم را برای تشکیل تورمالین به حفره‌ها و شکستگی‌ها منتقل کنند. در این صورت فضای باز برای رشد بلورها آماده می‌شود. سختی تورمالین باعث می‌شود که تورمالین به یک گرانول رسوب بادوام تبدیل شود. سنگ تورمالین در برابر هوازدگی شیمیایی مقاوم است. به همین جهت ذرات تورمالین که از سنگ‌های آذرین یا دگرگونی هوازده می‌شوند می‌توانند در یک جریان باقی بمانند و تا مسافت زیادی منتقل شوند.

شارژ سنگ هفت چاکراگوهر نازک تورمالین در رسوبات جویبار بسیاری از مناطق جهان توسط معدنچیان استخراج می‌شود. این‌ها عموماً به شکل دانه‌های ریز یا سنگ‌ریزه‌هایی هستند که در اثر سایش در جریان انتقال گرد شده‌اند. درواقع تورمالین متشکل از مواد معدنی مختلفی است که از یک مکان واحد استخراج و تولید می‌شوند.

مبدأ و مناطق تولید سنگ تورمالین

برزیل از 500 سال پیش منبع اصلی تولید تورمالین در جهان بوده است. در حدود سال‌های 1500، کاشفان پرتغالی تعدادی تورمالین سبز و آبی را از طریق مردم بومی و از جویبارها، کشف کردند. آن‌ها در ابتدا فکر می‌کردند این سنگ‌ها زمرد و یاقوت کبود هستند، سنگ‌ها را به پرتغال فرستادند، به‌عنوان سنگ‌های قیمتی خرد کردند و برای ساخت جواهرات مورداستفاده قراردادند.

در اواخر دهه 1800، یک جریان ثابت از کشف تورمالین در کانسارهای پگماتیت میناس گرایس در برزیل شکل گرفت. از همان زمان میلیون‌ها قیراط تورمالین در یک طیف گسترده از رنگ‌ها تولید شد. در سال 1821 تورمالین، در ماین، نزدیکی شهر پاریس کشف شد و پس‌ازآن بود که اولین معدن سنگ‌های قیمتی تجاری در ایالات‌متحده شکل گرفت. در 200 سال اخیر، مقادیر بسیار زیادی تورمالین صورتی و سبز از ده‌ها محل ماین تولیدشده است.

بااهمیت ترین منبع

مهم‌ترین منبع تولید تورمالین در ایالات‌متحده، در جنوب کالیفرنیا قرار دارد که از اواخر دهه 1800 استخراج آن آغاز شد. تورمالین با تناژ رنگی قرمز در آنجا استخراج و به چین منتقل شد و برای منبت‌کاری، ساخت جواهرات و سایر موارد، مورداستفاده قرار گرفت. امروزه تورمالین در مناطق افغانستان، موزامبیک، نامیبیا، پاکستان، تانزانیا، نامیبیا، ایالات‌متحده و سایر کشورها تولیدشده و به بازار ارائه می‌شود.

سنگ تورمالین معرفی، خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین

انواع تورمالین

سنگ تورمالین در همه انواع رنگ‌ها از بی‌رنگ تا سیاه وجود دارد. بلورهای تورمالین غالبا در امتداد طول خود دارای پهنه‌بندی رنگی یا پراکندگی متمرکز هستند. اگرچه آلبایت در تمام اشکال رنگی یافت می‌شود اما اصطلاح آلبایت در تجارت سنگ‌های قیمتی برخی اوقات برای توصیف فرم سبز تورمالین به کار می‌رود. سایر اشکال آلبایت نام‌های متنوعی در بازار جواهرات دارند. سنگ‌های سنتی تورمالین شامل انواع مختلفی مانند دراویت، شورل، کروم تورمالین، وردلیت، تورمالین تغییر رنگ، تورمالین پارایبا، ایندیکولیت، روبلیت، تورمالین هندوانه‌ای و… هستند. نام‌گذاری انواع سنگ‌ها بر اساس رنگ آن‌هاست. ازنظر ارزش سنگ، تورمالین طیف گسترده‌ای دارد. اشکال متداول می‌توانند نسبتاً ارزان باشند اما آن‌هایی که کمیاب‌تر هستند می‌توانند قیمت بسیار بالایی داشته باشند.

دراویت

نوع دراویت می‌تواند در رنگ‌های مختلفی چون زرد، قهوه‌ای، سیاه، سبز مایل به قرمز تا قرمز تیره، سبز مایل به آبی کمرنگ تا سبز زمردی و حتی بی‌رنگ وجود داشته باشد. رنگ قهوه‌ای و مات دراویت رایج‌تر است بااین‌حال گاهی شکل شفاف تولید می‌شود. شکل شفاف آن‌ها را می‌توان به‌عنوان سنگ‌های قیمتی کمیاب مورداستفاده قرارداد. قهوه‌ای تیره امکان دارد تحت عملیات حرارتی قرار بگیرد تا رنگ تیره آن به شکل روشن دربیاید.

شورل

نوع دیگری از تورمالین ها به نام شورل، مروارید سیاه هستند که از دوران باستان در ساخت جواهرات به کار می‌رفتند. شورل معمولاً در ساخت جواهراتی که مخصوص عزاداری بود به کار می‌رفت. این سنگ در سایه‌های قهوه‌ای، آبی یا آبی سبز نشان داده می‌شود. شورل به‌عنوان ماده معدنی جانبی در بسیاری از سنگ‌های آذرین و دگرگونی مشاهده می‌شود.

تورمالین سبز

این نوع سنگ رنگ خود را از کروم و وانادیوم به دست می‌آورد اغلب به‌عنوان “تورمالین کروم” در تجارت شناخته می‌شود. این سنگ دارای رنگ سبز شدیدی است و در تانزانیا تولید می‌شود.

وردلیت: تورمالین های سبزرنگ بدون کروم یا وانادیوم، “وردلیت” نام‌گذاری می‌شوند.

تورمالین تغییر رنگ

نوع دیگری از تورمالین ها به نام تورمالین‌های تغییر رنگ، تغییر رنگ مشخصی را از نور روز به نور رشته‌ای به نمایش می‌گذارند. برخی از تورمالین‌ها نیز می‌توانند جلوه Usambara را به نمایش بگذارند، نوعی تغییر رنگ که تا حدی به طول مسیر عبور نور از سنگ بستگی دارد.

تورمالین پارایبا

گران‌قیمت‌ترین و باارزش‌ترین شکل تورمالین، نمونه کمیاب آبی نئونی است که به نام تجاری “تورمالین پارایبا” معروف است. تورمالین پارایبا، رنگ شدید و آبی نئونی خود را از مس می‌گیرد. برای اولین بار در ایالت پارائیبای برزیل در سال 1989 بود که پارامای تورمالین در یک پگماتیت نگین یافت شد. در زمان کوتاهی این تورمالین تازه کشف‌شده محبوب شد و هزینه آن به دلیل کمیاب بودن بسیار بالا رفت. اخیراً در نیجریه و موزامبیک، ذخایر کوچکی از تورمالین بارنگی شبیه پارایبا یافت شد که در تجارت بانام “تورمالین پارایبا” شناخته می‌شود. تشخیص منبع تورمالین‌های پارایبا نیاز به آزمایش LA-ICP-MS جهت تجزیه‌وتحلیل کمی مواد شیمیایی دارد.

ایندیکولیت

تورمالین‌هایی به رنگ آبی که رنگ خود را از مس نگرفته باشند، “ایندولیت” نامیده می‌شوند.

روبلیت

 در این نوع تورمالین رنگ‌های آن‌ها بیش از یکرنگ است “روبلیت” نامیده می‌شوند. اصطلاح روبلیت، معمولاً برای رنگ‌های تیره صورتی تا قرمز اشباع‌شده و رنگ‌های متوسط تا تیره کاربرد دارند. این رنگ‌ها شدیداً مایل به ارغوانی، نارنجی و قهوه‌ای هستند.

سنگ تورمالین معرفی، خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین

تورمالین هندوانه‌ای

سنگ‌های چندرنگ، از زیباترین آثار درزمینهٔ گوهرشناسی به شمار می‌آیند زیرا منحصربه‌فرد و بی‌نظیر هستند. نوعی از تورمالین چندرنگ که “تورمالین هندوانه‌ای” شناخته می‌شود، دارای یک مرکز قرمزرنگ است که با یک‌لایه بیرونی سبزرنگ احاطه‌شده‌است. این سنگ وقتی به‌عنوان نگین مورداستفاده قرار می‌گیرد ازیک‌طرف سبز و از طرف دیگر قرمز است.

از دیگر انواع تورمالین، تورمالین صورتی، تورمالین زرد یا تورمالین قناری و تورمالین بنفش است.

رنگ سنگ تورمالین

تورمالین‌های سبز تیره و قهوه‌ای‌رنگ پلی کروئیسم شدیدی را به نمایش می‌گذارند درحالی‌که رنگ‌های کم‌رنگ دارای دورنگی ضعیفی هستند. نوری که به طول یک کریستال منشوری حرکت می‌کند همیشه رنگ عمیق‌تری نسبت به زاویه‌های راست این جهت نشان می‌دهد.

تقریباً اکثر رنگ‌های تورمالین رایج هستند اما رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و بنفش خالص کم‌تر یافت می‌شوند. این سنگ‌ها به دلیل کمیاب بودن قیمت بالاتری دارند. تورمالین های پارائیبای آبی، نئون، روبلایت های قرمز و تورمالین‌های کرومی سبز زمردی ازجمله تورمالین‌های باارزش هستند.

پدیده پلی کروئیسم

همه‌ی گوهرهای رنگی تورمالین، پدیده پلی کروئیسم را نمایش می‌دهند به این صورت که رنگ آن‌ها در زوایای مختلف تغییر می‌کند. در برخی از سنگ‌های قیمتی تورمالین این پدیده به‌سختی قابل‌مشاهده است درحالی‌که در برخی دیگر به‌وضوح و شدت دیده می‌شود. در هنگام برش یک سنگ تورمالین حتماً باید توجه داشته باشند برش به‌گونه‌ای انجام شود که گوهر کامل شده، بهترین رنگ خود را به نمایش بگذارد.

منطقه‌بندی رنگی سنگ تورمالین

در طول رشد سنگ تورمالین، تغییر شرایط باعث ایجاد تک‌بلورهایی می‌شود که حاوی دو یا چندرنگ مختلف تورمالین هستند. در بسیاری از موارد منطقه بندی رنگی برای سنگ‌های گران‌بها چندان مطلوب نیست زیرا خریداران بیشتر سنگ‌ها و جواهراتی را ترجیح می‌دهند که رنگ آن حالت یکنواخت باشد.

روش استفاده از تورمالین

همان‌طور که پیش‌ازاین هم مطرح کردیم، سنگ تورمالین دارای محدودة رنگی بسیار متغیری است و همی باعث می‌شود این سنگ در انواع گردنبند و گوشواره و دستنبد به کار برود و به دلیل رنگ زیبا و شفافیتی که دارد، به‌خوبی می‌تواند خود را در دستان یا گوش‌های شما به نمایش بگذارد. اگر از سنگ‌ها به‌عنوان جواهرآلات نمی‌خواهید استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را به‌صورت تراش‌خورده و حالت یک سنگ زینتی در بخشی از منزل خود قرار دهید تا هر لحظه بتوانید از خواص آن بهره ببرید.

بهسازی سنگ تورمالین

ازجمله درمان‌های معمول تورمالین می‌توان به سفیدسازی، پر کردن شکستگی یا حفره، عملیات حرارتی، تابش اشعه اشاره کرد. گرما و تابش از متداول‌ترین روش‌ها برای بهبود رنگ تورمالین است. از این دو روش درمانی پس از تراش و صیقل دادن سنگ‌ها استفاده می‌شود. عملیات حرارتی می‌تواند حالت نامطلوبی را در برخی از مواد آشکار کند و به برخی سنگ‌های قهوه‌ای‌رنگ روشن‌تری ببخشد. نتایجی که پس از عملیات حرارتی به دست می‌آید معمولاً دائمی است. سنگ‌های حاوی اجزاء مایع گزینه مناسبی برای عملیات حرارتی نیستند زیرا گرم شدن سبب شکستگی آن‌ها می‌شود.

سنگ‌های تورمالین می‌توانند پیشرفت زیادی را دریافت کنند. به‌راحتی می‌توان شکل و رنگ سنگ را بهبود بخشید و رنگ طبیعی آن‌ها را به چیزی جذاب تبدیل کرد. از طریق گرمایش می‌توان سنگ‌های سبز و آبی را روشن، طبیعی، پایدار و غیرقابل‌شناسایی کرد. همچنین می‌توان رنگ‌های دیگر، رنگ‌های کمیاب، پایدار و غیرقابل‌شناسایی را تولید کرد. از طریق تابش می‌توان رنگ‌های قرمز، صورتی عمیق، زرد، نارنجی تولید کرد. این سنگ‌ها ممکن در صورت گرم شدن یا قرار گرفتن در معرض نور کم در طولانی‌مدت غیرقابل تشخیص باشند. بهسازی سنگ با اسید، اجزاء تاریک را سفید می‌کند، از این روش عمدتاً در چشم‌گربه استفاده می‌شود. این روش پایدار و غیرقابل تشخیص است.

سنگ تورمالین معرفی، خواص، انواع و قیمت سنگ تورمالین

خواص درمانی سنگ تورمالین را می‌دانید؟

این سنگ به‌عنوان یکی از بهترین سنگ‌ها برای محافظت از شما در برابر آلودگی‌های الکترومغناطیسی به‌حساب می‌آید. علاوه‌برآن منفی‌نگری را از شما دور می‌کند. انرژی بدنی تحلیل رفتة شما را دوباره افزایش می‌دهد و افکار منفی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. تفکر مثبت و خلاقیت را در وجود شما بالا می‌برد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و دردهای آرتریت را تسکین می‌بخشد. کمک می‌کند که شما در لحظه زندگی کنید و همین باعث می‌شود تا استرس کمتری را تجربه کنید. این سنگ شفابخش کمک می‌کند تا شما خود و دیگران را بهتر و بیشتر درک کنید و همین باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس شما بالاتر برود.

تورمالین سیاه

یکی از انواع بسیار شفابخش تورمالین، تورمالین سیاه است که در ادامه برخی از خواص آن را بیان می‌کنیم.

همان‌طور که از تورمالین سیاه استفاده می‌کنید، کریستال شفابخش به بیرون کشیدن احساسات منفی و افکار سیاه کمک می‌کند که ممکن است شما را از لذت بردن از لذت‌های زندگی بازدارد. سنگ قیمتی تورمالین زمانی ارزشمند است که شما در برخورد با حوادث به طور غیرقابل‌کنترلی واکنش نشان می‌دهید. این به شما کمک می‌کند تا دلایل پنهان عمیق‌تری برای اقدامات نامطلوب یا واکنش‌هایی که ممکن است نسبت به دیگران داشته باشید را کشف کنید.

توانایی‌های کریستالی شفابخش تورمالین سیاه می‌تواند به شما کمک کند منبع مشکلات عاطفی خود را شناسایی کرده و به شما کمک کند تا از هر ضربه‌ای که ممکن است تجربه می‌کنید، درمان کنید. اگر رفتارهای وسواسی یا اجباری را تجربه کرده‌اید، تورمالین سیاه می‌تواند به شما در رهایی از این رفتارها و احساسات کمک کند. اگر تابه‌حال احساس کرده‌اید که پراکنده و خارج از مرکز هستید، کریستال‌های شفابخش تورمالین سیاه باعث تعادل می‌شوند و به شما امکان می‌دهند روی کار متمرکز بمانید و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. این سنگ قیمتی برای محافظت از شما در برابر تمایلات حسادت شناخته شده است.

موارد استفاده سنگ تورمالین

از تمام‌رنگ‌های تورمالین برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود اما رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و چندرنگ به‌خصوص هندوانه ای از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای جواهرات هستند. از تورمالین برای ساخت آویز، دستید، انگشتر، گوشواره استفاده می‌شود. سنگ‌هایی که کیفیت پائین تری دارند به‌صورت کابو برش داده می‌شوند و به‌صورت مهره صیقل می‌دهند و در ساخت دستبند و گردنبند مورداستفاده قرار می‌دهند. برخی از تورمالین های صورتی و سبز مربوط به مکان‌های خاص دارای اجزاء ریز و موازی هستند که سبب می‌شود هنگام جلا جلوه چشم‌گربه‌ای پیدا کنند. این سنگ‌ها غالبا به‌صورت کابوچین تراش داده می‌شوند و به‌عنوان “تورمالین چشم‌گربه‌ای” شناخته می‌شوند. برخی دیگر از تورمالین های صورتی، سبز و چندرنگ نیز، به‌صورت اشکال تزئینی و حکاکی درمی‌آیند.

بسیاری از مردم دوست دارند تورمالین سیاه را در دفتر، محل کار و مناطقی که دارای تجهیزات الکترونیکی هستند، نگه دارند. این سنگ به‌عنوان محافظت در برابر فرکانس‌های الکترومغناطیسی دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه‌ها و تلفن‌های همراه شناخته شده است. این سنگ به خارج کردن سموم از بدن شما کمک می‌کند. همان‌طور که به ازبین‌بردن اضطراب روحی، ذهنی و عاطفی کمک می‌کند، این سنگ قیمتی شما را قادر می‌سازد تا از آنچه برای داشتن بدنی سالم باید پاک‌سازی شود، آگاه شوید.

راه‌های زیادی برای استفاده از سنگ‌های قیمتی تورمالین در زندگی روزمره‌تان وجود دارد تا بهترین مزایای معنوی آن را ببینید. ساده‌ترین راه برای ترکیب تورمالین استفاده از آن به‌عنوان یک قطعه جواهر است. تورمالین یک سنگ قیمتی زیبا و باکیفیت است که می‌توان آن را به‌صورت انگشتر، آویز یا گردنبند درآورد و در طول روز شما را التیام بخشد. تورمالین یک سنگ قیمتی همه‌کاره است که اغلب در رنگ‌های مختلف یافت می‌شود و در مواد مختلفی قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد مشهور مانند گوئینت پالترو، امیلی بلانت و اسکارلت جوهانسون با پوشیدن قطعات تورمالین روی فرش قرمز دیده شده‌اند.

تورمالین به‌عنوان دکور خانه

اگر علاقه زیادی به پوشیدن جواهرات سنگ تورمالین ندارید، اما همچنان به دنبال محافظتی هستید که سنگ شفادهنده نشان می‌دهد، می‌توانید کریستال‌های شفابخش تورمالین را در کیف دستی یا جیب خود حمل کنید. تا زمانی که بتوان کریستال شفابخش را همیشه لمس کرد و اطمینان خاطر به ارمغان آورد، همچنان بر سلامت معنوی شما تأثیر می‌گذارد.

تزئین خانه خود با تورمالین نیز راهی دوست‌داشتنی برای احاطه کردن اطراف خود با کریستال‌های شفابخش خواهد بود. رنگ‌های زنده این کریستال لهجه‌ای عالی برای هر اتاق در خانه شما ایجاد می‌کند. می‌توانید کریستال‌ها را به یک شومینه بالای شومینه، یک قفسه کتاب در دفترتان، یک میز قهوه‌خوری در اتاق نشیمن یا یک میز خواب در اتاق‌خواب اضافه کنید.

تأثیر سنگ تورمالین بر روی چاکرای بدن

تورمالین سیاه برای چاکرای اول فواید زیادی دارد و باعث تصفیه انرژی در بدن می‌شود. تورمالین صورتی چاکرای چهارم(قلب) را تحریک می‌کند و باعث فعال شدن انرژی‌های مربوط به عشق می‌شود. از خواص ایندیکولیت نیز می‌توان به تقویت چاکرای گلو(پنجم) و چشم سوم(ششم) اشاره کرد. روبلیت هم‌ روی چاکرای چهارم اثر می‌گذارد و باعث هماهنگ شدن فرد با جریانات مثبت می‌شود.

راه‌های تمیزکردن سنگ تورمالین کدام‌هاست؟

تورمالین به دلیل سختی بالایی که در مقیاس موس دارد می‌تواند در آب گذاشته شود و به عبارتی دیگر برای تمیزکردن آن می‌توان از آب استفاده کرد. اما باید دقت داشت که استفاده از آب به مدت طولانی و یا آب‌شور می‌تواند به سنگ آسیب وارد کند؛ بنابراین بهترین راه برای تمیزکردن آن این است که در حد دو دقیقه آن را در زیر آب روان قرار دهید و بعد خشکش کنید.

می‌توانید آبی که برای تمیزکردن سنگ تورمالین خود استفاده کرده‌ای را در پای گل‌ها و گیاهانتان بریزید به‌این‌ترتیب این آب با خواصی که از سنگ تورمالین جذب کرده است، به‌سلامتی گیاهان شما کمک می‌کند.

دود

عنصر دود تقریباً به‌اندازه آب برای پاک‌سازی تورمالین مؤثر است، به‌خصوص اگر می‌خواهید تورمالین شما چاکراهای بالایی شما را پاک کند. دود انرژی منفی را به آگاهی جهانی تبدیل می‌کند و آن را در خالص‌ترین شکل خود به منبع اصلی خود بازمی‌گرداند.

می‌توانید از دود مریم‌گلی، پالو سانتو، رزین‌هایی مانند مر یا کندر یا بخور استفاده کنید. تورمالین خود را از میان دود عبور دهید و تصور کنید تمام انرژی جمع‌آوری‌شده به منبع خود تبدیل می‌شود.

همچنین می‌توانید تورمالین را روی یک بستر برنج قرار دهید تا آن را به حالت اولیه خود بازگردانید، زیرا برنج ارتعاشات را به انرژی زمین بازمی‌گرداند، جایی که تورمالین از آنجا آمده است.

راه‌های شارژ سنگ تورمالین چیست؟

اغلب اعتقاد دارد که تورمالین احتیاجی به پاک‌سازی ندارند زیرا ارتعاشات بالایی از خود نشان می‌دهد. اما نکته‌ای که قابل‌توجه است، این است که با وجود ارتعاشات بالای این سنگ، بازهم شارژ کردن آن بهتر است. برای شارژ تورمالین باید بعد از آن که تمیزسازی به طور کامل انجام گرفت، به مدت دو ساعت در زیر نور آفتاب قرار دهید تا سنگ تورمالین شما مانند روز اول شارژ شود.

روش تشخیص اصل بودن سنگ تورمالین چیست؟

برای آن که بتوان تورمالین اصل را شناسایی کرد باید به این نکته دقت کنیم که این سنگ دارای سختی بیشتر از شیشه است؛ بنابراین اگر آن را روی شیشه بکشید، باید شیشه را بخراشاند و خود هیچ آسیبی نبیند؛ بنابراین اگر سنگ شما اصل باشد این خاصیت را دارد در غیر این صورت یک سنگ تقلبی را خریداری کرده‌اید.

تورمالین سنگ ماه تولد مرداد است.

یکی از سنگ‌هایی که به‌عنوان سنگ ماه تولد مرداد شناخته شده و معروف است، تورمالین است. این سنگ در انواع مختلف و رنگ‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند هر نوع انرژی منفی را از متولدین مردادماه دور کند. استفاده از این سنگ برای متولدین مردادماه به دلیل خاصیتی انرژی‌بخش و جذب انرژی‌های مثبتی که دارد، توصیه می‌گردد.

خلاصه

تورمالین یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های نیمه قیمتی جهان است و به‌عنوان سنگ ماه تولد اکتبر شناخته می‌شود. مهم‌ترین منبع تولید تورمالین در ایالات‌متحده در جنوب کالیفرنیا قرار دارد که از اواخر دهه 1800 استخراج آن آغاز شد. تورمالین با تناژ رنگی قرمز در آنجا استخراج و به چین منتقل شد و برای منبت‌کاری، ساخت جواهرات و سایر موارد، مورداستفاده قرار گرفت. سنگ تورمالین در همه انواع رنگ‌ها از بی‌رنگ تا سیاه وجود دارد.

 

بلورهای تورمالین غالبا در امتداد طول خود دارای پهنه‌بندی رنگی یا پراکندگی متمرکز هستند. تقریباً اکثر رنگ‌های تورمالین رایج هستند اما رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و بنفش خالص کم‌تر یافت می‌شوند. این سنگ‌ها به دلیل کمیاب بودن قیمت بالاتری دارند. تورمالین سیاه برای چاکرای اول فواید زیادی دارد و باعث تصفیه انرژی در بدن می‌شود. تورمالین صورتی چاکرای چهارم(قلب) را تحریک می‌کند و باعث فعال شدن انرژی‌های مربوط به عشق می‌شود. از خواص ایندیکولیت نیز می‌توان به تقویت چاکرای گلو(پنجم) و چشم سوم(ششم) اشاره کرد.

آیا سنگ تورمالین مضراتی هم دارد؟

 بسیاری از سنگ‌ها در طبیعت وجود دارند که دارای خواص مختلفی هستند مثلاً رادیواکتیویته هستند و یا حاوی عناصر سنگین و یاسمی هستند. این موارد باعث می‌شود یک سنگ در کنار خواصی که دارد، گاهی اوقات مضر باشد. در مورد سنگ تورمالین، آزمایش‌های مختلفی انجام‌گرفته و تا کنون خطری در مورد مضرات آن به ثبت نرسیده است. پس با خیال راحت از این سنگ زیبا استفاده کنید.

یک نظر در “سنگ تورمالین

  1. آسمان گفت:

    سلام ببخشید تورمالین صیقل داده شده همون خواص مدل راف رو داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *