مجله طب سنگ

خواص درمانی سنگ نمک

خواص درمانی سنگ نمک

سنگ نمک که در واقع از بلورهای کریستالی نمک و در شرایط تبخیری به دست می‌آید به طور معمول رنگ شفافی دارد اما اگر ناخالصی‌ها به آن وارد شود، دچار تغییرات رنگ می‌گردد و می‌تواند رنگ‌های مختلی به خود بگیرد. سنگ نمک هنگامی شکل می‌گیرد که آب‌نمک دریا یا دریاچه تبخیر و بلورهای رنگارنگ کلرید سدیم را به وجود آورد که به آن هالیت، لاوانا سانداووا یا سنگ نمک نیز می‌گویند. نمک صورتی هیمالیا یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع نمک سنگ است، اما انواع مختلفی از آن وجود دارد. برخلاف تصور عموم که نمک یک ماده مضر برای بدن است، تحقیقات اخیر ثابت کرده است که نمکی که از غارهای عمیق به‌دست‌آمده و تصفیه شده است، نه‌تنها مضر نیست بلکه دارای خواص بی‌شماری است. در این مقاله سعی می‌کنیم برخی از خواص درمانی سنگ نمک را برای شما بازگو کنیم.

چند نکته‌ی تاریخی در مورد استفاده از نمک

نمک دریای مرده

از گذشته تا الان مردم برای خواص درمانی به دریای مرده می‌روند. مشاهدات حاکی بر آن است که این مجموعه آبی محصور در خشکی دارای بالاترین درصد نمک است و علاوه بر نمک، مواد معدنی دیگری هم در آن با غلظت بالا وجود دارند برای مثال کلسیم، پتاسیم، سیلیکون خاصیت ضدالتهابی دارند و به فراوانی در این ناحیه وجود دارد. هنگامی که بیماران را در نمک این دریا خیس می‌کنند، درد بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس را با موفقیت، درمان کرده است.

نمک قرمز هاوایی

نمک قرمز هاوایی نوع دیگری از نمک است که محصولی طبیعی از خود مناطق هاوایی است. در واقع این نمک از خاک غنی آتشفشانی این جزیره حاصل می‌شود. بومیان این منطقه از این نمک نه‌تنها به‌عنوان چاشنی برای غذاهای خود، بلکه در پاک‌سازی و مراسم‌های تطهیر سنتی خود از آن استفاده می‌کنند. رنگ قرمز این نمک طی تحقیقات به این دلیل است که آهن بسیار بالایی در ساختار آن وجود دارد. مواد معدنی این نمک نه‌تنها به تقویت استخوان و افزایش انرژی کمک می‌کند، بلکه برای اسکراب و لایه‌برداری هم به‌خوبی عمل می‌کند.

نمک هیمالیا

در چند دهه گذشته دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کارگران غارهای نمکی در اعماق هیمالیا، از مشکلات تنفسی کمتری نسبت با سایرین دارند. آنها متوجه بودند که ذرات نمکی که هرروزه در طی کار استنشاق می‌کنند، به آنها کمک می‌کند. در طی تحقیقات هم این موضوع ثابت گردید. این نمک‌ها یون‌های خاصی را در هوا آزاد می‌کنند که علائم آلرژی و آسم را از بین می‌برد و انرژی افراد را افزایش می‌دهد.

 

ویژگی ها و خواص درمانی سنگ نمک

سنگ نمک در آیورودا، یک سیستم دارویی جایگزین که از هند آغاز می‌شود، بسیار ارزشمند است. طبق این سنت، نمک‌های سنگ فواید بی‌شماری برای سلامتی مانند درمان سرماخوردگی و سرفه و همچنین کمک به هضم و بینایی دارند

بااین‌حال، ممکن است تعجب کنید که آیا این ادعاها ازنظر علمی پشتیبانی می‌شوند؟ در اینجا مزایای مبتنی بر شواهد و کاربردهای سنگ نمک آورده شده است.

ممکن است مواد معدنی کمیاب فراهم کند

این‌یک تصور غلط رایج است که نمک و سدیم یک‌چیز هستند. اگرچه تمام نمک‌ها حاوی سدیم هستند، سدیم تنها بخشی از سنگ نمک است. در حقیقت، نمک سفره به دلیل ترکیبات کلرید موجود در آن، کلرید سدیم نیز نامیده می‌شود. بدن شما برای سلامتی مطلوب به هر دو ماده معدنی نیاز دارد.

به‌طور قابل‌توجهی، سنگ نمک سطوح کمی از چندین ماده معدنی دیگر ازجمله آهن، روی، نیکل، کبالت، منگنز و مس را ارائه می‌دهد. این مواد معدنی رنگ‌های متنوعی به سنگ نمک می‌بخشد. بااین‌حال، ازآنجاکه سطح این ترکیبات بسیار ناچیز است، شما نباید به سنگ نمک به‌عنوان منبع اصلی این مواد مغذی اعتماد کنید.

مزایای ماساژ نمکممکن است خطر ابتلا به سطح پایین سدیم را کاهش دهد

شاید بدانید که نمک زیاد می‌تواند به‌سلامتی شما آسیب برساند اما سدیم کم نیز می‌تواند مضر باشد. سدیم کم ممکن است باعث کم‌خوابی، مشکلات روحی، تشنج و تشنج شود – و در موارد شدید، کما و حتی مرگ. علاوه بر این، سطح پایین سدیم با افتادن، عدم ثبات و اختلالات توجه مرتبط است.

مطالعه‌ای که روی 122 نفر بستری‌شده در سطح پایین سدیم انجام شد، نشان داد که فقط 5.3٪ بیماران دارای سطح سدیم خون طبیعی بوده‌اند. به همین ترتیب، مصرف حتی مقدار کمی نمک سنگ به همراه وعده‌های غذایی ممکن است سطح شمارا کنترل کند.

ممکن است گرفتگی عضلات را بهبود بخشد

مدت‌هاست عدم تعادل نمک و الکترولیت با گرفتگی عضلات ارتباط دارد. الکترولیت‌ها مواد معدنی ضروری هستند که بدن شما برای عملکرد صحیح عصب و عضلات به آن‌ها احتیاج دارد. به‌طور خاص، اعتقاد بر این است که عدم تعادل پتاسیم الکترولیت یک عامل خطر برای گرفتگی عضلات است

ازآنجاکه سنگ نمک حاوی الکترولیت‌های مختلف است، ممکن است به تسکین برخی گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی کمک کند. بااین‌وجود، هیچ مطالعه‌ای به‌طور خاص نمک‌های سنگ را برای این منظور بررسی نکرده است و تحقیقات در مورد الکترولیت‌ها متفاوت است.

خواص سنگ نمک ماساژچندین مطالعه انسانی نشان می‌دهد که گرچه الکترولیت‌ها حساسیت عضلات شمارا در برابر گرفتگی کاهش می‌دهند، اما لزوماً از گرفتگی جلوگیری نمی‌کنند

علاوه بر این، تحقیقات در حال ظهور نشان می‌دهد که الکترولیت‌ها و هیدراتاسیون ممکن است بر گرفتگی عضلات تأثیر بگذارد همان‌طور که در ابتدا تصور می‌شد. میتوان گفت این موضوع بهترین خواص درمانی سنگ نمک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *