مجله طب سنگ

سنگ نمک چیست؟ کاربرد ها و انواع سنگ نمک

سنگ نمک چیست؟

هالیت که به طور معمول به عنوان سنگ نمک شناخته می‌شود، یک نوع ماده معدنی است و اسم آن از کلمه ی یونانی هال به معنای نمک گرفته شده‌است. سنگ نمک یک سنگ است، نه یک ماده معدنی و سنگ نمک همان چیزی است که آن را با نمکی که ممکن است روی میز شام خود پیدا کنید متفاوت می‌کند، گرچه ازنظر بسیاری ویژگی‌های آن‌ها مشترک است. به طور معمول اگر ناخالصی در سنگ نمک وجود نداشته باشد، به صورت بی رنگ و شفاف است اما بسته به نوع ناخالصی و مقدار آن، می‌تواند رنگ سنگ نمک را تغییردهد.

سنگ نمک چیست

سنگ نمک چیست

منابع سنگ نمک در کجاها قرار دارند؟

در ایالات متحده و کانادا، بسترهای زیرزمینی وسیعی از حوضه آپالاچی در غرب نیویورک تا بخش‌هایی از انتاریو و در زیر بسیاری از حوضه میشیگان گسترش یافته است. سایر ذخایر در اوهایو، کانزاس، نیومکزیکو، نوا اسکوشیا و ساسکاچوان هستند. معدن نمک خیورا یک ذخایر عظیم هالیت در نزدیکی اسلام آباد پاکستان است.سنگ نمک را می‌توان در سراسر جهان یافت.

کانسارهایی وجود دارد که در بسترهای خشک دریاچه، دریاهای حاشیه‌ای داخلی و خلیج‌ها و خوره‌ای محصور در مناطق خشک جهان قرار دارد. در دوره‌های مختلف گذشته زمین‌شناسی، آب‌های بسیار بزرگی از آب (مانند دریای مدیترانه و آب عظیمی که اکنون در اقیانوس اطلس قرار دارد) تبخیر شده و رسوبات عظیمی از سنگ نمک ایجاد می کرد. این رسوبات بعداً توسط رسوبات دریایی به خاک سپرده شدند، اما ازآنجاکه تراکم هالیت نسبت به مواد تشکیل‌دهنده رسوبات پوشاننده کمتر است، بسترهای نمکی غالباً از طریق رسوبات منگنه می‌شوند تا ساختارهای گنبدی مانند ایجاد کنند. اکنون این مواد بیشتر توسط رسوبات اضافی دفن می‌شوند.

گنبدهای نمکی یک نوع خاص از نمک

دیاپیرهای عمودی یا توده‌های لوله مانندی از نمک هستند که اساساً به دلیل وزن سنگ پوشاننده از بسترهای نمکی زیرین با حرکت کردن «فشرده» شده‌اند.  این گنبدهای نمکی علاوه بر هالیت و سیلویت حاوی انیدریت، گچ و گوگرد بومی هستند. آنها در امتداد سواحل خلیج تگزاس و لوئیزیانا رایج هستند و اغلب با ذخایر نفتی مرتبط هستند. آلمان، اسپانیا، هلند، دانمارک، رومانی و ایران نیز دارای گنبد نمکی هستند. یخچال‌های نمکی در ایران خشک وجود دارد که نمک در ارتفاعات از سطح زمین شکسته و به سمت پایین سرازیر می‌شود. به دلیل وجود ذخایر نفتی در این مناطق، گنبدهای نمکی به عنوان یکی از مهیج‌ترین سازه‌های نمکی به حساب می‌آیند.

کاربردهای سنگ نمک چیست؟

هالیت یا سنگ نمک کاربرد های فراوانی در زندگی داشته و هنوز هم دارد. در یونان باستان، پزشکان برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی بودند، ماندن در غارهای نمکی را پیشنهاد می‌کردند.دانشگاه نیوسات ولز در شهر سیدنی که در استرالیا قرار دارد، با تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدند که نمک خاصیت درمانی دارد و می‌تواند برای افرادی که به هر دلیلی دچار مشکلات ریوی هستند، مفید باشد. علاوه بر این، سنگ نمک خاصیت‌های دیگری هم دارد که در زیر به صورت مورد به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • حاوی مواد معدنی و عناصر طبیعی بیشتری است که در بدن انسان  وجود دارد.
  • هنگامی‌که برای استفاده در لیوان‌های استفاده می‌شود جذابیت چشم گیری را ایجاد می‌کند.
  • ابعاد عطروطعم و بافت اضافی را روی نان‌ها و سایر محصولات پخته‌شده ایجاد می‌کند.
  • می‌تواند برای بهبود و دفع سموم گوشت‌ها به کار برود.
کاربردهای سنگ نمک چیست

کاربردهای سنگ نمک چیست

سنگ نمک هیمالیا را بهتر بشناسیم.

به‌عنوان خالص‌ترین نمک در جهان و حاوی 84 ماده معدنی موجود در بدن انسان است. جای تعجب نیست که نمک هیمالیا تقویت‌کننده و طعم‌دهنده برای افراد در سراسر جهان است. این نمک پرجنب‌وجوش صورتی، با سنگ‌آهن و عاج که در سراسر کشور اثرات آن وجود دارد، از معدن نمک حورا در پاکستان  به دست می‌آید. نمک سنگ عطروطعم جسورانه‌تری از مواد معدنی بسیار پیچیده دارد و برای پخت‌وپز و انواع عالی است. نمک هیمالیا همچنین تحمل گرمای زیادی را دارد و اغلب برای درمان‌های آبگرم برای آزادسازی یون‌ها در هوا  از آن استفاده می‌کنند.

سنگ نمک کوشر 

در ابتدا در پخت‌وپز یهودیان، برای پیروی از دستورالعمل‌های غذایی در تورات استفاده می‌کردند. نمک کوشر برای استخراج خون از گوشت به کار می‌رود. اکنون به دلیل کاربردهای متنوع، بیشتر و بیشتر در همه غذاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. آشپزها خیلی از نمک کوشر استفاده می‌کنند، چون برداشت و توزیع یکنواخت آن آسان‌تر است. دانه‌های سفید بزرگ، درشت و ناهموار به این نمک بافت مطلوبی می‌بخشد، درحالی‌که خصوصیات ذوب براق، ترد و آهسته باعث می‌شود این مشخصات عطروطعم بسیار مطلوب باشد.

سنگ نمک پخت 

همانطور که از اسمش هم مشخص است، این نوع سنگ نمک مخصوص زمانی است که قصد طبخ نوع خاصی از گوشت را داریم. با حذف سموم از گوشت قبل از پخت کباب، استیک، مرغ و سوسیس، این نمک پخت کاری می‌کند که گوشت برای مصرف‌کنندگان بی‌خطر گردد. این نمک دانه‌درشت و درشت حتی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و همچنین کمک به پاکسازی بیشتر از نمک سفره، گاهی اوقات بارنگ غذایی به رنگ صورتی‌رنگ تغییر رنگ می‌دهد.

نکات اولیه در ارتباط با خواص سنگ نمک اصل را بدانیم.

همان‌طور که می‌دانید سنگ نمک را از دریا و یا معادن سنگ نمک استخراج می‌کنند که بسیار مفید است و از هرکجا که بخواهید سنگ نمک خریداری کنید فروشنده از مزایا و فواید و خواص آن به شما خواهد گفت. خواص سنگ نمک اصل بسیار زیاد است. فواید فوق العاده عالی دارد به طوری که الان در تمام کشور‌ها از سنگ نمک در ساخت داروها و هم‌چنین به صورت مستقیم برای ماساژ و استفاده در وان حمام به کار می‌رود. حتی برای ساخت برخی لوازم آرایشی هم از سنگ نمک استفاده می‌کنند. امروز سعی داریم به این خواص بپردازیم. برای این که با خواص سنگ نمک اصل بیش‌تر آشنا شوید خواهیم‌گفت که سنگ نمک با توجه به ناخالصی‌هایی که دارد در واقع از عناصری مانند کلسیم و منیزیم که سبب اثرات مفید بر بدن می گردد که قادر است بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

اما مسئله مهم در استفاده از سنگ نمک این است بهتر است از نوع اصلی آن استفاده کرد. زیرا امروزه در بازار نمونه‌های تقلبی آن نیز موجود است که باید مراقب باشید.هم‌چنین یاد بگیرید که نوع اصلی آن‌ها را تشخیص دهید. اگر در ایران زندگی می‌کنید، می‌دانید که مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین سنگ نمک در آن یافت می‌شود که می‌توانید در مصارف مختلف از آن استفاده نمایید

از مهم‌ترین خواص سنگ نمک می‌توان به کنترل‌کننده و مهارکننده استرس اشاره کرد که این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد. سنگ نمک برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید و ارزشمند است. سنگ نمک در سلامت قلب و هم چنین جریان بهتر خون در رگ‌ها نقش دارد. اگر می‌خواهید از خواص سنگ نمک اصل آگاه شوید لطفا تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا به سوالات ذهن شما پاسخ دهیم.

نمک و کاربردهای آن

نمک و کاربردهای آن

فواید و خواص سنگ نمک اصل

فواید سنگ نمک بی شمار است که اکنون در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. یکی از فواید سنگ نمک در عدم ابتلا به دیابت است. زیرا آن گونه که قند را در بدن کنترل می‌کند، مانع نیاز به انسولین می‌گردد و به جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت کمک می‌کند. از دیگر فواید سنگ نمک جلوگیری از اسپاسم عضلانی است زیرا سنگ نمک دارای پتاسیم است که بدن بسیار به آن نیاز دارد. حتی در مواقعی سنگ نمک کمک می‌کند که بدن پتاسیم را بهتر جذب کند و از دردها و اسپاسم عضلانی در امان بماند.

درمان عفونت گوش یکی دیگر از خواص سنگ نمک اصل است به این صورت که از سنگ نمک با گوش پاک کن در گوش به‌کار می‌رود و عفونت را خشک و ریشه کن می‌کند. احتمالا پیش آمده که پاهای شما دچار حساسیت‌های قارچی گردد. پس می‌توانید از سنگ نمک برای از بین بردن قارچ‌ها استفاده کنید. این طور که به نظر می‌رسد سنگ نمک پر از فایده است در ادامه از مزایای سنگ نمک خواهیم گفت پس به شما پیشنهاد می‌کنیم به دقت مطالعه نمایید.

مزایای سنگ نمک

با توجه به فواید و خواص سنگ نمک که در پاراگراف‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، باید بگوییم که سنگ نمک دارای مزایای خیلی زیادی است که حتما به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای مثال یکی از مزایای سنگ نمک درمان سر درد است که می‌توانید از سنگ نمک برای ماساژ سر و گردن استفاده کنید. در پایین مواردی را می‌بینید که در اصل مزایای سنگ نمک هستند پس لطفا توجه کنید:

  • درمان پسوریازیس
  • رفع مشکلات قاعدگی
  • سلامت دندان‌ها
  • درمان گلو درد
  • تنظیم PH بدن
  • از بین برنده بوی بد دهان
  • از بین بردن پف زیر چشم و پلک
  • نرم‌کننده و از بین‌برنده خشکی پوست

 

برای مثال شما عزیزان می‌توانید مقدار کمی سنگ نمک را درون آب حل کرده و مخلوط آب و نمک را غرغر کنید تا بوی بد دهان را از بین ببرد و انواع باکتری‌های عفونتی دهان و دندان و لثه را پاکسازی نماید. سنگ نمک می‌تواند معده را تمیز کند و استفراغ را درمان کند. از سنگ نمک می‌توان به عنوان یک لایه بردار پوست استفاده کرد. زیرا سلول های مرده را بر می‌دارد و سبب لطافت و شفافیت و زیبایی پوست می‌گردد. البته که خانم‌ها در این زمینه بیش تر فعال هستند. حتی برای از بین بردن جوش و آکنه هم از سنگ نمک استفاده می کنند. در ادامه این مقاله در خدمت شما هستیم با فواید سنگ نمک در خانه که به طور کامل در مورد آن توضیح خواهیم داد.

سنگ نمک چیستَ

سنگ نمک چیستَ

نحوه تشخیص سنگ نمک اصل

شاید دیده باشید که در مکان‌های مختلف سنگ نمک‌های مختلفی با رنگ‌های متفاوت به فروش می‌رسانند برای مثال سنگ نمک قرمز و قهوه‌ای و نارنجی و سفید و غیره که هرکدام از آن‌ها نشان‌دهنده نا خالصی‌هایی است که در آن وجود دارد. برای نمونه سنگ نمک قرمز مایل به جگری حاوی مقدار زیادی منیزیم است و سنگ نمک زرد که دارای مقداری گوگرد است. سنگ نمک سفید نشان می‌دهد که در آن مقدار زیادی آهک و سرب وجود دارد.

اگر سنگ نمکی سیاه بود نشان از آن دارد که وجود مقداری کلسیم سبب تیرگی رنگ آن شده‌است و این شما هستید که تشخیص می‌دهید کدام یک را انتخاب و خریداری کنید. برای تشخیص سنگ نمک اصل باید به رنگ آن توجه کنید به هر میزان که شفافیت بیش‌تری داشته‌باشد قطعا خالص بودن آن بیش‌تر است و اگر به رنگ‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد باشد یعنی دارای ناخالصی‌هایی است.

زمانی که برای خرید سنگ نمک تصمیم می‌گیرید باید به فروشندگان و فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید به طوری که بتوانید به راحتی با توجه به مواردی که در زیر گفته‌شده تشخیص دهید که سنگ نمک مورد نظر اصل است یا خیر پس لطفا به موارد زیر توجه نمایید:

  • بوی خشکی سنگ نمک
  • شور بودن سنگ نمک
  • براق بودن سنگ نمک

با توجه به موارد فوق می‌توان سنگ نمک اصلی را تشخیص داد و به صورت مستقیم از معادن و یا افرادی که آن‌ها را از دریا استخراج می‌کنند، خریداری کرد و اگر بتوانید به راحتی سنگ نمک اصل را تشخیص دهید تاثیر خواص سنگ نمک بر روی شما چندین برابر نوع تقلبی آن خواهد بود.

فواید سنگ نمک در خانه

شما عزیزان می‌توانید از واسطه و یا به طور مستقیم سنگ نمک خریداری کنید و در خانه نگهداری نمایید. زیرا دارای فواید بسیاری است. برای مثال اگر شما سنگ نمک را در قسمت مرکزی خانه نگهداری کنید، انرژی های مثبت از هر سو به سمت شما می‌آیند و وجود شما پر از روحیه خوب و مثبت خواهد بود. از سنگ نمک در وان حمام برای کاهش فشار خون و افزایش آرامش استفاده می‌کنند. هم چنین می‌توانید با سنگ نمک در خانه بدن خود را ماساژ دهید و زندگی بدون استرس را تجربه کنید.

یکی از مهم ترین فواید سنگ نمک در خانه این است که سبب کیفیت و بهبود تنفس می‌گردد. حتی در مواردی آسم را نیز درمان می‌کند. به این صورت که یون‌های سنگ نمک آلودگی هوای خانه را از بین می‌برد و هوا را تصفیه می‌کند از این نظر بسیار محبوب و پر طرفدار است. هم چنین از دیگر فواید سنگ نمک در خانه باید به بهبود اشتها اشاره نمود.

خواص سنگ نمک

خواص سنگ نمک

خواص سنگ نمک در روایات

در روایات بسیاری اشاره شده است که سنگ نمک به بهبود ایمنی بدن در برابر اکثر امراض کمک می‌کند پس تا می توانید سنگ نمک را با مقداری آب و آبلیمو مخلوط نموده و میل کنید تا متابولیسم بدن‌تان را قوی کند. هم چنین در روایات آمده است که سنگ نمک در بهبود عملکرد روده نقش داشته و اسید‌های آن را خنثی می‌کند.

از خواص سنگ نمک در روایات می توان تسکین دهنده نیش زنبور را نام برد که با مالیدن اندکی سنگ نمک بر قسمت نیش زنبور می‌توانید درد ناشی از آن را درمان کنید. از سنگ نمک برای از بین بردن سنگ کلیه هم استفاده می‌کنند. اگر باردار هستید و حالت تهوع به شما دست می‌دهد سنگ نمک می‌تواند آن را کاهش دهد.

مضرات سنگ نمک

با وجود تمام خواص و فواید و مزایایی که برای سنگ نمک نام بردیم، باید بدانید که مضراتی هم دربردارد مانند همه چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند. مصرف بیش از اندازه از هر چیزی سبب ایجاد ضرر هایی می‌کنند. از مضرات سنگ نمک می توانیم نا‌خالص بودن برخی از آن‌ها و حاوی عناصر سنگین مانند سرب،کادمیوم  و فاقد ید بودن را نام ببریم که سبب ایجاد برخی سرطان‌ها، نارسایی‌های کلیوی و … می‌گردد از این رو توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان سنگ نمک را نخورید.

یک نظر در “سنگ نمک چیست؟ کاربرد ها و انواع سنگ نمک

  1. رعنا ایوانجلیست گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *